Svar: 9-årig følsom om død
29. juli 2004
Alder:
9 år
Kære Elizabeth
Din søn er nået til en alder, hvor det er gået op for ham at døden er uundgåelig og han forestiller sig måske også at døden er en person. Han tænker intenst over, hvordan det mon er at være død og vil ofte blande fantasi og virkelighed sammen. Han kan f.ek.s forestille sig at døden ser ud som i en film han har set, eller at man dør på samme måde som filmen viser.
Han er også ved at nå en alder hvor han vil spekulere over, hvad der sker efter døden og han vil sandsynligvis også være bange for selv at dø.
Det bedste I kan gøre er naturligvis at tale med ham. I skal finde balancen imellem at lytte til ham, tage ham alvorligt, og forklare tingenes sammenhæng, så godt I nu kan, samtidig med at I skal berolige ham med først at dø, når I bliver gamle. Det er meget svært.
Der findes mange bøger om sorg og det at miste, om børn og døden, så måske kan I finde noget på biblioteket. Igen er det en balance at finde noget som ikke skræmmer ham yderligere.
Med den alder han har kunne I måske tage forbi en kirke, evt. gå en tur ind i kirken og på kirkegården, snakke om hvad man tror på, når man er kristen, og hvad andre mennesker tror. Også selvom I ikke er specielt religiøse, så kan I være åbne og fortælle at man jo aldrig rigtig ved hvad der sker, men nogen tror på at man kommer i himlen, at sjælen lever videre, nogle tror på at man bliver født igen men i en ny skikkelse osv.
Han vil sikkert sige 'hvad tror du mor' og her må du jo så gøre dig klart, hvad du vil svare; men spørg også ham om det samme og lyt til, hvad han tænker.
Fortæl ham at når man dør, så vælger nogen at blive begravet og få et gravsted, så familien stadig kan tænke på dem der, give dem blomster osv. Andre steder så vælger man at få asken spredt ud over vandet osv. Snak med ham om tingene åbent, på en rar måde, så han ikke bliver skræmt, men langsomt vænner sig til tanken.
Giv ham lov til at være ked af det og fortæl ham at du også synes det ville være forfærdeligt hvis du skulle dø. Det kan også være han spørger hvad du ville gøre, hvis han døde og du må forsøge at svare så godt du kan.
Det er en hårfin hårfin balance at skulle snakke med børn om døden.
Hvis han fortsat er meget optaget af det, så kan du måske foreslå klasselæreren at de tog emnet op i skolen.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske