Svar: Vuggestue og søvn
11. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Hej med jer
Det er helt naturligt at jeres dreng vågner og græder om natten. Det er også helt naturligt, hvis han lige nu viser ekstra svært ved at falde i søvn. Og det er helt naturligt at han lige nu har ekstra meget brug for jeres nærhed og fysiske kontakt for at kunne sove.
Der sker rigtig meget med ham både motorisk og mentalt. Og han er stadig bare en lille dreng, der viser stort behov for nærhed og tryghed og det er meget vigtigt at I anerkender dette :)
Børn der klynger sig til deres forældre for at kunne sove er inde i en periode, hvor de har behov for dette og kun ved at give dem den kontakt de beder om, får man dem til at slappe af og det giver på sigt langt bedre sovevaner end hvis man går. Hvis jeres dreng klynger sig, er helt ulykkelig og gør alt hvad han kan for at forhindre jer i at gå, - både når han skal falde i søvn om aftenen eller hvis han vågner om natten, så er det et udtryk for smerte og det handler ikke om at han vil bestemme og have sin vilje eller på nogen måde er beregnende.
Han har en alder lige nu, hvor han stadig ikke forstår hvor I er, når han ikke kan se jer. Han kan ikke forholde sig til at I er i stuen og han er på værelset, han har brug for at se jer, for at vide at han ikke er forladt. Om dagen bliver han afleveret hos fremmede. Han kan ikke forholde sig til tid, han ved ikke om I kommer igen om 3 minutter eller om 3 timer, han ved ikke hvor I er, hvor I går hen. Han er for lille til at kunne forklares det, for ham er faktum bare at I forsvinder, at I bliver væk og han forstår det ikke ...
Det reagerer han på, det skal han reagere på :) Og han reagerer ved at søge jer ekstra meget, når I er hjemme. Han har brug for at I prioriterer ham ekstra meget, at I sidder med ham, kæler, nusser, lader ham være så meget i favn som muligt. Når han er i favn hos jer, så tanker han op. Så fylder han sit mor eller forældredepot op, så han har noget at tære af, når I ikke er sammen.
Hvis han græder når han skal sove, så er det fordi det er forbundet med adskillelse fra jer at overgive sig til søvnen. Og hvis han vågner med gråd, så er det fordi han drømmer. Alt hvad han oplever om dagen skal bearbejdes i drømme og han har masser af tanker der kører rundt i hovedet på ham, nye oplevelser, nye stimuli. Der er meget at forholde sig til. Og han drømmer også om adskillelse om at være alene og om at I går fra ham. Så han har brug for at blive bekræftet i at I stadig er der, at I ikke er forsvundet, når han vågner om natten.
Det er meget vigtigt at I lytter til ham og forsøger at finde ud af når han græder, hvorfor han græder og så vurdere, hvordan I skal handle.
Hvis han græder fordi han er overtræt og har brug for hjælp til at falde i søvn, så vil det være godt at lade ham ligge, holde hænderne på ham og berolige ham, så han falder i søvn. Og det er som udgangspunkt en rigtig god idé at holde fast i at han sover i sin seng. At han puttes i sengen og lærer at forbinde sin seng med stedet, hvor han skal falde i søvn. Han kender sin seng, er tryg ved at sove i sin seng og det er helt fint at holde fast i det.
Nogle gange græder han, fordi han er utryg og føler sig forladt. Her skal I også blive hos ham og det vil ofte ikke være nok at berolige ham i sengen, men i stedet at tage ham op, atter få ro på ham og så prøve at putte ham igen. Hele tiden prøve at få ham tilbage i sengen, så han falder i søvn der. Hvis han falder i søvn i jeres arme og derefter flyttes til egen seng, så kan I risikere at han vågner op og græder fordi han bliver utryg over at ligge et andet sted, at være væk fra mors og fars favn og det giver yderligere utryghed.
Hvis han er helt ulykkelig og ikke vil ned i sin seng, så vil det være en god idé at tage ham med ind i stuen igen og vente på at han atter viser træthedstegn, hvorefter I så forsøger endnu en gang. Hele tiden dog forsøge at putte ham tilbage i sengen imens han lige når at registrere at han lægges der og forbinder stedet der med at falde i søvn.
Dette kan gøres ved endten at gå til og fra eller ved at blive siddende hos ham. Og hvad man skal vælge afhænger som sagt helt af, hvordan han græder og hvad hans protester handler om.
Hvis man vælger metoden med at gå til og fra, så går jeg ikke ind for at man forlænger tiden hele tiden. Jeg synes det er vigtigt at man putter sit barn kærligt og nænsomt, gør stedet til et trygt og rart sted at være før man så går. Man er aldrig væk i mere end højst 3 minutter af gangen, så går man tilbage, betrygger barnet i at man er der, putter dynen om igen, kærtegner lidt og går igen, vender tilbage hele tiden, så barnet lærer at man er der selvom man er ude af syne. Vender altid tilbage hvis barnet græder, vender også tilbage selvom barnet ikke græder - det handler altså om at barnet lærer at sove selv vel vidende at mor og far er der og passer på mig:)
Og lige nu lyder det ikke som om at han er parat til at I går. Lige nu lyder det som om at I skal være der og vise ham at I er der, berolige og betrygge og fylde hans forældre depot rigtig godt op. Han må ikke tvivle på at I er der :)
Hvis han vågner om natten og er oprigtigt ked at det og tydeligt ikke kan finde ro i sin seng, så synes jeg han skal have lov til at komme ind til jer og sove videre der.
Ud over at han er begyndt i vuggestue, så er han sandsynligvis også igang med at rejse sig ved tingene og gå mere og mere rundt på egen hånd. Og dette spiller også ind. Man oplever i denne alder ofte at børn sover mere uroligt og vågner let. Det går over, det er en periode. I oplevede sandsynligvis lidt det samme i 8-10 måneders alderen, hvor han måske begyndte at kravle ...? :)
Tilsidst vil jeg lige sige, at I naturligvis også skal være opmærksomme på m han kan være ved at blive syg, ondt i ørerne kunne også være en mulig årsag til at han vågner og græder om natten ... børn bliver desværre ofte syge i forbindelse med opstart i dagpleje og vuggestue ...
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske