Brev:
Søvn og tvillinger - 9 mdr.
11. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Søvn og tvillinger - 9 mdr.
Hej
Vi har set din DVD, men mangler et afsnit omkring tvillinger. Vores børn har dårlig søvn om natten. De er 9½ mdr. (født 6 uger før tid).
Vores dag ser sådanne ud:
Vågner mellem kl 6 og 7, får grød kl 7.30 – 8.00.
Bliver lagt til formiddagslur kl. 9.00. Sover ca. 1½ -2½ timer, når en vågner, vækker vi den anden.
Kl 11.00 – 12.00 får rugbrød og lidt frugt mos.
Kl. ca 13.00 bliver ammet og lagt til lur kl. 13.30. Sover ca. 2 timer (skal helst sove til kl. 15.30 for at kunne klare sig til godnat, her får de lov at sove videre selv om der en der vågner).
Får yogurt og frugtmos kl 15.30- 16.00.
Grøntsagsmos + kød kl. 17.30. Frugt, grønt hapsere (meget lidt) kl. 18.30 mens resten af familien spiser. Kl. 19.15 – 19.30 får vælling på flaske. Alt imellem kl. 23-01 får mælkeflaske. Når én vågner, får begge en flaske.
Bliver ”morgenammet” én gang mellem kl 3.40 – 6.30. Står op senest kl 7.00, vækker evt. hvis der er en der sover.
De sover godt om dagen, skal nogle gange lige vippes et par gange i barnevognen. Om aftenen falder de som regel i søvn efter deres flaske, men vågner op efter ½ time. Derefter kan der være fest fra Simon, der rejser sig i sengen og har svært ved at finde ro. Han mosler rundt, nogle gange kan han falde i søvn vha. at få sut og blive puttet flere gange. Andre gange bliver han ved og bliver tilsidst rigtig ked og skal op og vågges i søvn (dette kan også ske lige efter flaske uden den halve times søvn først).
Sarah kan have brug for at holde i hånd (sut og putning er ikke nok) og vågner så halvt mange gange og søger en hånd eller ansigt hun kan holde/rive i). Nogle gange skal hun også op i armene. Bliver man ved med at give hende sutten og gå ind og ud af værelset, bliver hun rigtig ked og græder meget, hvilket fører til hoste og opkast (ca. hver anden dag). Hun er gylpebarn, sikkert umoden lukkemuskel og er i behandling for asmatisk bronkitisk, meget snot og slim.
I løbet af natten kan de så begge vågne og have lange vågne perioder på op til 2 timer – næsten aldrig samtidig. De kan også vågne og være kede af det og have behov for en sut, hånd, putning, op i armene, sove på vores mave (især Sarah søger tryghed) mv.
Nætterne driver os til vandvid. Nogle gange vækker de hinanden, andre gange generer det dem ikke at der er der græder i nabo sengen. Vi har ikke mulighed for at flytte dem til hver deres værelse.
Vi har brug for gode råd. Når begge er vågne og man kun er én person, hvad gør man? Hvordan får vi dem til at sove en dybere søvn og finde ro selv, måske bare med en sut og et par ord? Det er vores børn nr. 3 og 4 og vi har aldrig haft disse problemer før.
Vi har brug for hvile, så vi kan klare hverdagen med 4 børn:o)
Hilsen Julie