Svar: Søvn og tvillinger - 9 mdr.
11. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Julie
Et stort ønske for tvillinge forældre er ofte at børnene sover samtidig. Det er rigtig dejligt, hvis det kan lade sig gøre, fordi det naturligt giver mere overskud i hverdagen, hvis man bare får lidt pauser.
Det er ofte også et stort ønske at børnene sover sammen, både fordi de kan berolige og betrygge hinanden med deres nærhed, også fordi det kan være praktisk om natten, at man kun skal bevæge sig et sted, for lige at hjælpe med lidt stillingskift, beroligende ord osv.
Desværre er det ikke alle tvillinger der sover samtidig og desværre er det ikke alle tvillinger der har bedst af at sove sammen. Børn er forskellige og det er tvillinger også og nogle gange vækker de hinanden og forstyrrer de hinanden så meget, at ingen af dem sover rigtig godt ...
Jeg kan godt forstå at I synes det er svært. I har to børn i forvejen og alle har naturligt brug for at der er ro om natten, alle har brug for at få nogle sammenhængende nattetimer - både børn og voksne. Spørgsmålet er dog, hvad der vil fungerer bedst hos jer lige nu ...
Som du beskriver jeres børn, så har de begge brug for nærhed og fysisk kontakt om natten. Simon er motorisk meget urolig, han har svært ved at finde fysisk ro, han får sig let lagt i en stilling, som han ikke kan komme væk fra og han har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtig igen.
Sarah har også brug for at I er der, hun har brug for en hånd at holde i, hun har brug for at mærke at I ikke er forsvundet, det giver hende tryghed at kunne fornemme jeres ansigt, jeres hår osv. og hun bliver tydeligt ulykkelig, hvis hun mærker I er væk. Hun kan blive så ked af det, at hun kaster op ...
Det er to forskellige behov børnene viser og mit umiddelbare bud hos jer vil være at I i en periode, for at få skabt god rytme og sammehængende søvn hos begge børn, forsøger at sove hver for sig - en voksen med et barn hver.
Var det ikke muligt at den ene af jer kunne sove i soveværelset med den ene tvilling og den anden kunne sove på børneværelset med den anden. Så I tog jer af hver sin og dækket hvert sit behov om natten. Jeg tænker at der er tale om en periode og at det handler om at få skabt en god søvnrytme, netop fordi jeres børn også vækker hinanden. Så ved at I sover hver for sig, så undgår I at de vækkes, når de mindst behøver det og I kan samtidig berolige og betrygge og få dem videre i søvnen med det samme behovet for jeres hjælp er der - uden at de når at vågne for meget op og blive for kede af det. Det vil sandsynligvis også giver jer lidt mere sammenhængende nattesøvn på denne måde og dermed også større overskud til de andre børn.
Når tvillingerne så har lært at sove og sover godt om natten, så kan I flytte dem på eget værelse igen ... Det er naturligvis at foretrække at I som forældre sover sammen og dette forslag er kun for at sikre så mange familiemedlemmer som muligt lidt god søvn lige nu, samtidig med at tvillingerne lærer at sove på en tryg og god måde :)
Og ja - der er ikke nogen klip på dvd´en med tvillinger .. desværre.
Håber I kan bruge denne idé ..?! Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske