Svar: Aften- og natterytme og lidt omkring mad
11. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Sonja
Tak for dit brev og dejligt at høre at du har købt min bog om børn og mad og er glad for mine dagsplaner :)
Jeg skal lige være sikker på at vi taler om den samme plan, for du skriver at du følger mit forslag til rytme og ammer ham 2-3 gange på et døgn, giver mælk af kop og det er normalt ikke det jeg anbefaler til et barn på 5 ½ måned.
En dagsplan i denne alder ser således ud (du finder den i bogen på side 33):
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: En lille smule grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske og sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20. Tidspunktet kan variere efter hvor lang den 3. lur er
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Evt. amning eller flaske, mange børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten.
For mange børn fungerer det også fint at få mælk kl 20, derefter sover de så måske til kl 01, får mælk igen og sover så videre til næste morgen, hvor de så igen får mælk. Det er helt fint, så sover barnet et godt langt søvnstræk fra kl 20 til 01 og det må barnet gerne.
Som du kan se af denne plan så indgår mælk som en fast del af barnet indtag hele dagen igennem, også selvom barnet er startet med skemad og tilbydes skemad to gange dagligt. Det er vigtigt at mængden af skemad holdes nede, så barnet har plads til mælk nok i maven og ikke afviser mælken. Det er således bedre at give barnet ½ dl. skemad og derefter mælk, end det er at give barnet 1 dl. skemad og barnet så ikke vil drikke bryst eller flaske.
Som du kan se så er rytmen også lavet sådan at din dreng får skemad, når han vågner af en lur, vand af kop (ikke mælk) og får mælk inden han skal sove næste lur. Mælk indgår som en fast del af hans putteritual.
Og du vil også kunne se at der er behov for ca 6 amninger eller flasker i døgnet i denne alder, at amme 2-3 gange på et døgn er alt for lidt ... :)
Det er naturligt at jeres dreng ikke kan sove fra kl 20 og til næste morgen tidlig. Hvis han har kunne dette før, så har I været meget priviligerede og det har været super dejligt for jer - men det er ikke hensigtmæssigt for ham. Og nu hvor han også skal indtage skemad og ikke kun mælk, vil det være helt naturligt at han ikke længere kan sove så mange timer sammenhængende.
Hans mælkeindtag er stort og hans væskebehov er stort. Og for at kunne indtage mælk / væske nok ved siden af skemaden, så vil han naturligt skulle have dækket sit behov over døgnets 24 timer. Han vil ikke kunne forventes at sove mere end 5-6 timer sammenhængende, så har han brug for mælk igen.
Det vil også være sådan at han netop er nødt til at få mælken på ydertidspunkterne - det vil sige tidlig morgen, aften og sen aften for at få plads til mere mad i maven i løbet af dagen. Det betyder at det altså er amningen midt nat der forsvinder først og derefter er det amningerne om dagen der trappes stille og roligt ned og i stedet får han så mere og mere skemad. Det tager tid, og de næste måneder skal han stadig have masser af mælk.
Jeg håber at min plan for dagen og min forklaring giver lidt overblik over hvad I kan forvente lige nu og hvad der måske sker hos jer ...? Måske forventer du for meget af ham om aftenen. Det vil være rigtig fint hvis han ammes f.eks. kl 19.30 inden han puttes til natten, kl. 23 inden du selv går i seng og igen næste morgen tidlig kl 05/06 .. :) Det vil være en forventelig og meget fin natterytme.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske