Svar: Vågner mange gange
13. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Maddy
Tak for dit brev og velkommen til :) Det er dejligt at høre at du har fundet gode råd og hjælp i min brevkasse via andre forældres breve og tidligere svare :)
Jeres dreng har af forskellige årsager sovet dårligt fra han var spæd. Og dette kan naturligt stadig sidde i kroppen på ham og dermed være en erfaring han har med sig. En erfaring om at det at skulle sove er noget afbrudt noget og noget han skal have hjælp til at komme videre med ...
Jeres beskrivelse af ham som high need, fortæller mig også at han er en meget opmærksom og meget aktiv dreng, der meget gerne vil følge med i alt og undersøge alt. Hans antenner er ude hele tiden og det kan være rigtig svært nogle gange at aflæse ham - er han sulten eller mæt? Er han træt og parat til at sove, eller skal han egentlig hellere lege lidt mere eller? Og derfor er det rigtig rigtig godt at I forsøger at have en fast plan for dagen og holder fast i nogenlunde faste tidspunkter for søvn, aktiviteter og indtag af mad og mælk - og planen ser umiddelbart fin ud i forhold til hans alder.
Han har, som du også er inde på, et meget stort behov for kropskontakt og det lyder ikke som om at han har brug for at sove sammen med jer, men stadig har han brug for at komme op i jeres arme og brug for at føle sig omsluttet. Jeg forestiller mig at det er fordi han både er så opmærksom som han er, at det at være i favn hjælper ham til at koble fra og gå videre i søvnen og jeg forestiller mig også at det handler meget om at han også motorisk er rigtig god igang nu. Han har en stor mental uro, drømmer rigtig meget, men han har også en stor motorisk uro og har svært ved at holde sine arme og ben i ro under søvnen og får vække sig selv - og her giver det ham så ro at komme op i favn.
Men det er naturligvis uhensigtsmæssigt at han skal op i armene flere gange om natten og jeg vil faktisk foreslå jer at I prøver at putte ham i en voksipose, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. De findes i mange kvaliteter og til meget forskellige priser. Hvad sover han i om dagen, når han sover i sin barnevogn? Selvom han er 8 måneder nu og egentlig er så gammel at han normalt ville have store glæde af at kunne tumle rundt om natten, så lyder det for mig som om at han faktisk ville kunne have glæde af at "blive holdt lidt sammen" om natten - men dette nu af en sovepose og ikke af jeres arme. Og jeg synes det er værd at forsøge det ...
Nogle børn har glæde af en kugledyne, den virker ved at give kroppen forskellige punktvise tryk og det hjælper nogle børn til at finde ro, fordi dynen lægger sig lidt forskelligt på kroppen, når barnet bevæger sig. Men det er ikke der, jeg lige umiddelbart ser jeres drengs behov. Når jeg læser jeres beskrivelse, så får jeg mere en fornemmelse af at han har behov for at blive holdt om og at det er dette behov, som I skal forsøge at dække på en anden måde end jeres arme...
I starten vil det måske være nødvendigt at tage ham op liggende i soveposen og så berolige ham og putte ham igen, men stille og roligt kan du måske undgå at løfte ham helt så meget op, bare lige lette posen lidt fra underlaget, så han fornemmer at blive bevæget og båret lidt og så ned i sengen igen og dermed hjulpet videre i søvnen, så hans behov for at komme op og blive vugget i favn nedsættes.
Jeg synes ikke du skal holde op med at amme. Han bliver ammet tidlig morgen og aften og sen aften og det er meget passende for hans alder. De tre amninger kan også ligge tidlig morgen, inden middagslur og aften og det vil være fint til at dække hans behov. Men netop fordi han vågner op og er så ked af det sen aften, vil det være rigtig fint at du ammer ham der.
Du kunne godt forsøge at tage ham op lidt før han bliver for vågen og ked af det og se om du ved at lægge ham til hurtigt sen aften kan få ham videre i søvnen og dermed også sove roligere derefter. Der kan være en risiko for at han sover usammenhængende efterfølgende, hvis han når at blive for vågen og ked af det inden midnat, så prøv også at amme ham f.eks. kl 23 i stedet for kl 24 ...
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske