Svar: Generel rytme
14. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære mor og far
Det er rigtig dejligt at I er opmærksomme på, at I som udgangspunkt ikke er vanemennesker og har det med at handle spontant. Det er egentlig rigtig dejligt, for selvom børn har brug for lidt faste rutiner og strutur og regelmæssighed, så skal man heller ikke blive rigid og det er vigtigt også en gang imellem at kunne tage tingene med lidt ophøjet ro og det tror jeg at I kan ...
Men naturligvis ændrer tingene sig lidt og hos jer skal I tænke lidt i nye baner, fordi I har fået frk. Skønne! :)
Det vil være en rigtig god idé at I vænner jer til at stå op til en fast tid om morgenen. Det er et godt udgangspunkt for at få skabt en rytme, at dagen starter til samme tid hver dag - og dette faktisk uanset om det er hverdag eller weekend. I har lige nu fokus på at I skal geare ned og forberede natten og det er også vigtigt, men faktisk starter rytmen om morgenen. Det er starten på dagen der bestemmer, hvornår I kan regne med at jeres datter er klar til at spise, sove og være aktiv i løbet af dagen.
Og på sigt vil det være rigtig godt, hvis I spiser morgenmad samme, spiser frokost og aftensmad sammen og på den måde kommer der naturligt lidt struktur ind i dagen, uden at I behøver tænke så meget over det :)
Start med en amning om morgenen og lad hende vågne stille og roligt med en amning, gerne omkring kl 7.30-8. Når hun bliver 6 måneder vil denne amning blive erstattet af lidt morgengrød så lige nu vil det være dejligt for hende at vågne med brystet og vågne stille op og netop lære at nu starter dagen.
Forsøg at holde en plan, der som udgangspunkt går ud på at hun får skemad, når hun vågner efter at have sovet og at hun får mælk inden hun skal sove igen. Prøv at forlænge tiden mellem skemaden og amningerne, så der er plads til begge dele og så der også skabes en rytme, hvor der er plads til leg og aktiviteter, pludren osv. dagen igennem. Det er vigtigt at hendes vågne perioder er aktive perioder, hvor hun bruger sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, så hun også er parat til at sove, når hun så puttes til en lur.
Det bliver naturligt lettere at lave en fast rytme, jo ældre hun bliver, jo mere skemad hun får, jo mere stabilt hun lærer at sove osv. så tiden vil også arbejde for jer :)
Men lige nu kunne en plan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre i mors seng og vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen begynder ca 7.30.
Formiddag 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 20
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Evt. amning. Nogle børn vil også trives med at blive ammet omkring kl 20 vågner og søger brystet kl 01 og ammes igen og sover derefter til næste morgen tidlig og ammes igen. Og det er også helt okay :)
Du må gerne lægge dig og amme hende til middagsluren, så I begge sover lidt midt på dagen og hvis det hjælper hende til at få en længere lur at I netop sover sammen, så er det helt fint at gøre det sådan. Hvis hun får påvirket sit indre ur til at føle behov for en længere lur midt på dagen og føler tryghed ved at sove, fordi hun er vant til at sove sammen med dig, så vil det naturligt også gøre det lettere for dig at få hende til at sove en længere middagslur i barnevognen :)
Hvis hun bare er en pige der ikke sover lange lure i løbet af dagen lige nu, så er det også okay. Men prøv at holde fast i at hun stadig puttes til nogenlunde samme tidspunkt hver dag og at hun tilbydes mad osv. efter en fast rytme, fordi det netop på sigt vil påvirke hendes søvn også om dagen.
Du må også gerne have hende tæt på dig om natten, en løsning mellem at hun skal sove selv og skal sove i favn med dig, kunne være at fjerne tremmerne fra den ene side af sengen og koble hendes seng til din. På den måde kan hun lærer at sove i egen seng og du kan samtidig ligge i din seng, men I er stadig tæt nok på hinanden til at du kan lægge en hånd over på hende, berolige og kærtegne hende og på den måde hjælpe hende videre i søvnen :)
Jeg håber at ovenstående tanker og plan for dagen vil hjælpe til en rytme hos jer :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske