Svar: Vågner efter tre kvarter - 4 mdr.
14. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :)
Omkring 4 måneders alderen begynder børns søvn at indeholde flere stadier og søvnen minder i sammensætning om den søvn vi voksne sover. En søvncyklus består normalt af en lang non-REM fase, hvor vi bevæger os mellem stadie 1 til 4 og så en kort REM-søvn. Herefter starter en ny søvncyklus og dette fortsætter flere gange, når vi sover.
Netop når børn bliver 4 måneder og faktisk ofte mellem 4-8 måneder, så oplever mange forældre at deres børn konsekvent begynder at vågne efter 40-60 minutter og det skyldes ofte at en fuld søvncyklus netop i denne alder vare det antal minutter.
Det behøver ikke være problematisk, hvis barnet sover af 45-60 minutters varighed, faktisk vil mange børn ikke sove særlig meget længere om f.eks. formiddagen og de vågner op, er tydeligt friske, virker aktive, udhvilede og klar til at pludre og lege og det er okay - men det vil så være rigtig godt at arbejde på at barnet får en længere middagslur, så barnet kommer igennem flere søvncykli og gerne sove 1½ - 2 timer.
Der er altså en søvnteoretisk forklaring på at din søn sover som han gør, men det betyder ikke at du ikke gerne på arbejde på at han mindst en gang dagligt sover en længere lur. Det kan nogle gange hjælpe at du stiller dig i nærheden og er klar lige der, hvor du ved at han plejer at vågne op. Du kan kærtegne ham, holde ham i hånden, give ham en sut, vugge barnevognen lidt eller lignende, så du hjælper ham, luller ham videre ind i næste søvnstadie og på den måde får ham til at sove længere.
Med hensyn til rytme, så er han jo i kraft af sin alder stadig meget selvstyrende og skal til en vis grad have lov til at sove, som han viser behov for. Men jeg kan dog godt være enig med dig i at det ville være dejligt, hvis han kunne flytte sin rytme, så han sov en time senere om aftenen og en time længere om morgenen.
Da han ikke er så gammel, så er successen for at det lykkes at ændre så meget ikke så stor, men du kan forsøge og det du skal gøre er at forlænge hans middagslur, så han naturligt begydner at kunne sove sin 3 lur senere og dermed også gå senere i seng. Netop fordi han har tendens til at sove meget kortvarigt hele dagen igennem, så sover han lidt for tidligt og du er nødt til at flytte lidt på hele dagens rytme og altså især arbejde på at han sover en længere middagslur.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes eller flaske og sover videre
Formiddag 9.30: Ammes eller flaske og puttes til formiddagslur, sover her måske kun 45 minutter
Frokost 11: Tilbydes små smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til middagslur kl. 12.30 og du skal her forsøge at arbejde på at han gerne sover et par timer. Gerne ved at give ham mælk og så trille ham i barnevogen og kører en lang tur netop for at holde ham sovende hele tiden
Eftermiddag 16: Ammes eller flaske
Sover herefter dagens 3. lur, som måske også kun varer 45 minutter
Aften 19: Ammes eller flaske og puttes til natten
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske
Midt nat 03: Ammes eller flaske
Du spørger om hans vågne-tidspunkt er blevet en dårlig vane og det kan man et eller andet sted måske godt sige, i hvert fald så får han naturligt behov for at vågne tidligt, når han også sover tidlig hele dagen igennem. Og derfor er det en rigtig god idé, hvis du kunne forsøge at arbejde på at hele dagens rytme flyttes lidt, så han sover lidt senere hele dagen igennem og dermed også lidt senere om morgenen. Men det største skift hos jer sker sandsynligvis ved at du får ham til at sove længere middagslur ...
Jeg håber at ovenstående plan giver jer lidt idé om, hvordan I kommer videre :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske