Svar: Søvn igen igen!
14. januar 2012
Alder:
14 mdr.
Kære Marianne
Jeg synes det lyder meget fint at I tager jeres dreng ind til jer, når han vågner og ikke kan komme videre i søvnen i sin seng, hvis han er ked af det og tydeligt viser behov for jer. Hvis han egentlig har det okay med at være i sengen og bare ligger og pludrer med sig selv, fordi der er ro til at høre sig selv snakke om natten, så behøver I ikke flytte ham ... :)
Det er en rigtig god idé at holde fast i at han puttes i sin egen seng til natten og forbinder sin seng med stedet hvor han falder i søvn og det vil være en rigtig god idé ikke bare per automatik at tage ham ind til jer, når han vågner, men først lige forsøge om ikke han med kærtegn og beroligende ord kan sove videre i egen seng. Men kan han ikke det, så synes jeg det er fint at han kommer ind til jer.
Det handler om tryghed og nærhed. Han er stadig så lille at han ikke kan forholde sig til, hvor I går hen når I går. Han har brug for at se jer for at vide at I ikke er forsvundet og han kan heller ikke forholde sig til tid. Han aner ikke om I ses om få minutter eller om mange timer. Og samtidig skal han forholde sig til at være adskilt fra jer om dagen, hvor han er i vuggestue. Og det er helt naturligt at han søger jer ekstra meget og har brug for ekstra fysisk kontakt når han er hjemme - og når han skal overgive sig til søvnen og også i løbet af natten.
Så ja der er tale om en periode, hvor han har brug for jer og det skal I naturligvis anerkende. Men din mand har også ret i at det meget hurtigt kan blive en vane, hvor jeres dreng begynder at vågne og søge jer om natten, fordi det også er rigtig dejligt at komme ind og putte og hvor han således vågner for at putte med jer - hvilket der jo egentlig heller ikke er noget i vejen for, I vil jo også helst sove sammen ...
Men det man kan gøre her er at flytte ham tilbage i egen seng igen. I kan lade ham starte i egen seng, komme ind til jer, når han så vågner om natten og er ked af det og har brug for jer og når han så atter sover godt og når I synes pladsen i sengen er ved at være lidt for trang, så kan I flytte ham tilbage til egen seng igen. Det at han begynder både at falde i søvn i egen seng og også oplever at vågne i egen seng om morgenen kan gøre det lettere at få ham til at blive beroliget og sove i egen seng hele natten - uden at han så behøver komme ind forbi jer ...
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske