Brev:
Gråd ved putning - ny start
15. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Gråd ved putning - ny start
Kære Helen
Først tak for en fantastisk brevkasse. Dejligt altid at have et sted at kigge hvis man bliver i tvivl om noget. Nu blev det så min tur til at skrive til dig.
Vi har en fantastisk datter på 7 ½ måned. Hun er altid glad, fuld af krudt og maser derudaf.
Men men men.. Hun har altid haft brug for at være meget tæt på mig, og lige fra hun var helt lille kun sovet i armene på mig. Både dag og nat. Barnevognen tog tre måneder at vænne sig til. Da hun var en måned gammel blev hun lagt mellem os om natten, og det gik som regel fint, men først når hun var faldet i søvn.
Ved fire måneder besluttede vi hun skulle i egen seng, inde hos os. Men det ville hun bare IKKE. Nøj hvor hun græd og græd. Jeg kunne kun trøste ved at tage op, og så stoppede hun som regel hurtigt hvorefter jeg forsøgte at lægge hende igen. Men uden held. Efter en time endte det med jeg tog hende op og vuggede hende i søvn hvorefter jeg lagde hende og hun kunne så sove en time før hun vågnede igen ved gråd. Nå, men det gjorde vi vel to måneders tid på denne måde, men det blev ikke bedre.
På et tidspunkt fandt hun ud af at det var sjovt at lege derinde når hun blev lagt, fint tænkte jeg.. Men når så hun blev træt var hun slet ikke til at trøste. For en måned siden droppede vi totalt sengen og blev enige om at holde pause så hun ikke fik et alt for dårligt billede af det at skulle sove.
Nu syns vi tiden er inde til at prøve igen, men for at starte på en frisk ville vi se hvilke råd du havde.
Vores daglige rytme lyder ca sådan:
Kl 6.15 vågner vi
Kl 7-7.30 morgenmad (havregrød og vand af kop)
Kl 9 lidt frugtgrød og vand af kop, lidt frugtbidder
KL 9.30 puttes og sover 1 ½ time
Kl 12 frokost (rugbrødshapser, agurk og evt lidt blåbær eller anden frugt og vand)
Kl 13 flaske 120 ml
KL 14 puttes hun og sover max 1 ½ time
Kl 15.45/16 nogen gange lidt frugt og vand
Kl 17.30 aftensmad (kød og grønt i små hapser og vand)
Kl 18 evt flaske 160ml
Kl 19.30 amning og puttetid (vi har aftenbad som en del af putteritual og amning i soveværelset hvor hun også sover)
Kl 24 amning
Kl 03.30 evt amning
Nu er Alberte aldrig en pige som har sovet meget om dagen, men det er blevet bedre. Nu er det sådan at hun vågner ofte om natten, allerede efter tre kvarter. Her kan jeg som regel bare lægge mig ved siden at hende og holde om hende til hun sover igen. Det er straks en anden sag i løbet af natten hvor hun som regel skal tages op og gåes i søvne med mindre hun får lidt mad fra mig kan hun falde i søvn i mine arme i sengen. Hvis jeg lader hende ligge er der megen gråd og hun kan være helt utrøstelig. (Far er som rege bandlyst om natten – hun græder ustyrligt til jeg tager over, og det har vi accepteret og har det fint nok med)
Som sagt skal det siges, at hun er en meget aktiv og motorisk dygtig pige. Hun har møvet rundt overalt de sidste 2 ½ måned, siddet selv en måned og er oppe og øve sig i at kravle. Hun har hele tiden været lidt fremme i skoene.
Nå, men nu er vi klar til at starte på en frisk. Har taget tremmerne ud af hendes seng i den ene side, og sat den på vores. Hvordan kommer vi videre herfra? Kan simpelthen ikke at vi skal igennem al den gråd fra vores dejlige lille pige. Det gør så ondt så ondt..
Med venlig hilsen
Sara