Svar: Gråd ved putning - ny start
15. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Sara
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af hvad der er sket hos jer :)
Jeres datter er en meget aktiv pige, hun lyder til at være rigtig godt med både motorisk og mentalt og faktisk som en pige, der måske har været lidt svær at aflæse. Simpelthen fordi hun har været så optaget af hvad der er sket omkring hende, at hun ikke har signaleret behov for at sove og når hun så har skulle sove, så har hun måske været overtræt og I har skulle hjælpe hende meget.
Måske har hun også haft svært ved at fornemme mæthed og sult - det ses hos nogle børn at de har svært ved at finde ud af om de skal spise, de afviser måske bryst eller flaske flere gange og bliver man så ved med at nøde dem, så tager de pludselig til sig og spiser et fuldt måltid og så tænker man, hvorfor så alle de protester ... Det er svært. Man kalder disse børn for "high need babies", hvis du vil læse mere om dem.
Der er ingen tvivl om at jeres datter har behov for meget tryghed og stort behov for at mærke at I er der for hende. Hun har brug for at mærke dig helt tæt på, for at kunne finde roen til at sove. Og det er især mor hun har brug for, far giver desværre ikke samme ro - måske fordi mor også dufter af mælk og den duft er også genkendelig og tryg ...
Rytmen om dagen ser umiddelbart fin ud. Hun ser dog ud til at få lidt for mange mælkemåltider i forhold til sin alder ... Det er normalt passende med 4 amninger eler flasker i døgnet i denne alder. Derudover får hun grød mg mos, og er også begyndt at spise mere og mere af jeres mad, mere familiemad og det er fint. Et forslag til ændring kunne være lidt mere mos ved siden af maden i stykker, så I sikrer hende lidt ekstra mæthed via lidt mere skemad. Det må stadig gerne være med ugangspunkt i familiemaden, hun må gerne få forskellige risretter, moset lasagne eller lignende, men det er vigtigt at hun får noget skemad i maven som ætter hende godt - også for at sikre at hun ikke vågner og søger favn/bryst om natten fordi hun er sulten.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 04/05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur som nu uden at blive ammet eller få flaske
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med rugbrødshapsere gerne med forskelligt fiskepålæg. Grøntsagsmosen hun får kan være rest fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur kl 13.30-14
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere familieretter, det kan være forskellige risretter som boller i karry eller rødspætte med ris, det kan være lidt pastaretter som lasagne, det kan være indmaden af en friadelle, lidt laks fra ovnen eller lignende sammen med grøntsagsmos og hun bør også få lidt kogte grøntsager, brødskorper og lignende i hånden. Vand af kop.
Puttes i bad og gøres klar til natten ca 19.30 som nu
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Som du kan se så er der i denne plan fire amninger eller flasker og de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og der er lidt mere grød om eftermiddagen, som mætter hende mere, der er ekstra grøntssagsmos til frokost og til aften, som også mætter lidt ekstra. Det behøver ikke være meget mos hun får, lidt har også ret :)
Det er rigtig godt at I nu har koblet hendes tremmeseng til jeres seng, så hun stadig kan være tæt på, men også kan lære at sove i egen seng. Det er en god løsning, for det lyder som om at hun skal have tingene lidt i etaper, for at det ikke bliver for stort et skift for hende på en gang.
Du må gerne starte med at putte hende i din seng og amme hende næsten i søvn imens hun ligger ved siden af dig. Hun skal ikke nå at falde i søvn med brystet i munden, det er vigtigt at hun slipper inden hun sover, kikker på dig, smiler til dig og derrefter triller om på siden og falder i søvn. Og du må gerne træne dette lidt ved at trække brystvorten ud af munden på hende inden hun sover og i stedet kærtegne hende, holde hendes hænder osv. så hun stadig kan mærke dig helt tæt på. Når hun kan falde i søvn på denne måde så kan du prøve at putte hende over i sengen, som er koblet til din og så stadig lade hende falde i søvn med dig helt tæt på, men så hun nu ligger i egen seng, når det sker.
Du kan også gøre det at du vælger at give hende flaske om aftenen og her udnytter at hun kan få den i egen seng. Så du stadig lægger dig ved siden af hende, giver hende den kontakt og nærhed hun viser behov for - men hun ligger i sin seng, der er koblet til din og der får hun flasken og falder i søvn. Igen er det dog vigtigt at hun lige slipper flasken inden hun sover, så hun lærer at overgive sig til søvnen uden at have noget i munden.
Når hun vågner og søger dig om natten, så skal du være der med det samme, række hånden over til hende, berolige hende, lade hende mærke dig, lulle hende videre til ro. Hvis hun har brug for dig, vil hun måske selv krybe over til dig og det skal hun have lov til det er netop fordelen ved den åbne seng koblet til din, at hun kan søge dig og få behovet for nærhed stillet og det er okay. Det betyder ikke at hun skal ammes hver gang.
Vil hun kun brystet, så giv hende det, men prøv at gøre det kortvarigt, og prøv at få hende videre i søvnen uden at stå op med hende og uden at trave rundt om natten. Hjælp hende med at komme videre med nærhed og fysisk kontakt og ja evt. brystet, som så skal trappes ud.
Giv hende brystet lad hende die lidt og træk så brystvorten til dig. De første gange vil hun søge det igen og igen, og så får hun det, men bliv ved med at lirke brystet ud af munden på hende og kærtegn og berolige hende i stedet, så hun tilsidst lærer at komme videre i søvnen uden at behøve brystet i munden. Igen for at hun på sigt vil kunne nøjes med at blive beroliget af dine hænder og nærhed, i starten måske ved at ligge ved siden af dig i din seng, men stille og roligt vil det være nok at du er i din seng og kan nå hende, vise hende at du er der og hun ligger i egen seng, som stadig er koblet til din.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske