Svar: Endnu en dårlig sover
15. januar 2012
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Gitte
Børn vil naturligt ofte i 3-5 års alderen begynde at få mareridt og kan i den forbindelse vågne op og være meget kede af det. Børn kan naturligt også have anfald af natteskræk, som du har oplevet hos din ældste dreng.
Den støste forskel på mareridt og natteskræk handler om, hvor I søvnen det opstår og der er tale om to forskellige ting.
Mareridt opstår under vores drømmesøvn og et barn der har mareridt, vil derfor vågne op, vil græde, kalde på sine forældre og når man kommer ind til barnet, så kan barnet give udtryk for at det har drømt. Barnet vil gerne trøstes og beroliges og det er dejligt for barnet at man kommer og netop beroliger. Mareridt opstår ofte sidst på natten, altså hen mod morgenstunden.
Natteskræk opstår under den dybeste del af den dybe søvn. Et barn der har natteskræk skriger, barnet kalder ikke på sine forældre, men græder og kan virke næsten panisk. Anfaldene kan være så voldsomme at det kan virke som et angstanfald, barnets hjerte banker hurtigt, barnet sveder, barnet slår ud med arme, ben, nogle dunker hovedet ind i sengen og kan næsten gøre skade på sig selv. Det kan være meget voldsomt. Når man forsøger at trøste barnet vil man ofte blive afvist og dette skyldes at barnet faktisk ikke er vågen, men stadig sover under dette anfald. Barnet kan godt se vågen ud og sidde op med åbne øjne, men sover. Natteskræk opstår ofte først på natten.
Jeg kan ikke helt tyde om din dreng har det ene eller det andet - måske har han faktisk begge dele - får anfald af natteskræk først på natten og vågner af mareridt hen mod morgenstunden, det kunne faktisk godt lyde lidt sådan ...
Hvis det er natteskræk han har, så kan man faktisk godt gøre noget for at minimere dette og det handler om at du skal gå ind og "vække ham" kort før du erfaringsmæssigt ved at han får dette anfald. Natteskræk vil ofte komme på nogenlunde samme tidspunkt, altså når han har sovet et bestemt antal timer og når du ved hvornår han plejer at få dette anfald, så kan du med held gå ind til ham lige før og så f.eks. få ham til at sætte sig op, give ham et glas vand eller lignende, som han så drikker lidt af halvtsovende.
Det at han lige bliver vækket lidt og kommer op i lettere søvnstadie kan gøre at du kan få ham ud af den dybe søvn og dermed ud af den periode, hvor anfaldet af natteskræk opstår. Det kan bestemt være et forsøg værd og da du har oplevet noget tilsvarende med storebror, så har du sandsynligvis en rimelig god fornemmelse af hvad der foregår.
Jeg synes også du skal overveje om ikke I kan sove sammen. Det at du er der og med det samme kan hjælpe din dreng videre om natten, hvis han vågner af en drøm, vil være rigtig godt og trygt for ham og jeg tænker at I alle vil sove bedre, hvis du kan give ekstra tryghed på denne måde. At I sover, - at drengene sover og at du også får din nattesøvn, må have ekstra stor prioritet lige nu :)
Hvis du ikke synes noget af ovenstående hjælper, så kan du naturligvis kontakte jeres læge :)
Håber du kan bruge mine tanker videre, fortsat held og lykke og rigtig god weekend:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske