Brev:
Store søvnproblemer
15. januar 2012
Alder:
12 mdr.
Store søvnproblemer
Hej Helen.
Tak for dit tidligere svar ang. vores søns søvn.
Vi har desværre stadig store problemer med hans søvn både nat og dag.
Det skal lige siges, at han de første 7-8 måneder sov perfekt – vågnede kun til spisning og ellers sov han bare. Det gik galt efter nogle perioder med mange voldsomme mareridt, hvor han var så ulykkelig og græd i rigtig lang tid. Her var der selvfølgelig ikke andet at gøre end at tage ham op og få ham i ro.
Han bliver nu puttet, inden han sover helt og falder i så selv søvn, selvom det tager lang tid. Netop så han - som du skriver, vågner samme sted, som han blev puttet, og alt er som da han faldte i søvn. Hvis han fik lov til at falde i søvn på min arm ville det ikke tage mange minutter.
Jeg kan høre, at han i starten sover let, hvorefter han så sover tungt. Men når han så igen kommer i den lette søvn, så vågner han. Og det sker hver eneste gang i løbet af hele natten. Dvs. han sover maks en time ad gangen. Han kan bare ikke finde ud af selv at komme videre i søvnen.
Det er desværre ikke nok bare at give ham sutten eller holde hånden lidt på ham. Han rejser sig op og vågner faktisk helt op ved hvert søvn skift. Dvs. han er vågen et stykke tid, inden jeg igen kan få ham til at sove.
Det er efterhånden meget hårdt både for ham og for mig. Ind imellem blir han så ked af det, at jeg er nødt til kortvarigt at tage ham op til mig for at berolige ham.
Hvis jeg tager ham op på armen med det samme, han vågner, falder han i søvn med det samme, men det skulle jo vi gerne væk fra – og det ændrer heller ingenting. Så vågner han igen efter en time og vil op.
Han vågner op på samme måde uanset om han sover i egen seng eller ved siden af mig i min seng.
Han gør det samme om dagen i barnevognen. Sover en halv times tid og så vågner han helt op - store øjne osv. Men når han så får sutten og vi triller med ham, falder han oftest i søvn igen. Hvis vi tager ham efter den halve time er det tydeligt, at han stadig er træt.
Det er selvfølgelig okay at han har brug for lidt hjælp til at komme videre i søvnen. Problemet er at det ikke er nok med LIDT hjælp. Nej han vågner som sagt helt op og det tager noget tid inden han sover igen.
Det er lige vigtig at fortælle, at han ikke vågnet pga sult. Jeg har forsøgt at give ham en lille flaske i løbet af natten for at undersøge, om det problemet, men nej han vil slet ikke have flasken.
Har du nogle råd til, hvordan vi hjælper ham bedst muligt med at sove videre ved søvn skifte.
Vil det kunne hjælpe med Zoneterapi, som en kollega foreslog eller har det ingen effekt på søvnen.
Jeg har også overvejet at lade ham ligge i min seng hele natten, så han på den måde kan ligge helt op ad mig og finde tryghed på den måde. Men det er heller ikke så holdbart, at jeg skal gå i seng sammen med ham hver aften.
Derudover vil jeg gerne vide, om risikoen for vuggedød er ovre nu, hvor han er 1 år. Tænker netop i forhold til det med, om han kan sove i min seng, uden jeg skal være bekymret for det?
Med venlig hilsen
Jette