Brev:
Vågner efter 30 min søvn om aftenen
15. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Vågner efter 30 min søvn om aftenen
Kære Helen.
I efterhånden et stykke tid har vi fulgt med på sidelinien og haft glœde af spørgsmål og svar her på siden. Dog har vi nu brug for hjœlp til vores konkrete problem, som er vores snart 6 måneder gamle søn, som vi kœmper med hver aften, for at få ham til at falde til ro og sove.
Vores søn har lige siden fødslen haft svœrt ved at finde ro til natten. I starten gik det ud over hele natten, men efterhånden falder han dog til ro omkring midnat. Det er efter vores mening for sent, både for ham selv, da han bliver total overtræt og ked af det; men også for os, som praktisk talt ikke har haft en rolig aften siden hans fødsel. Det slider ikke mindst på vores parhold; men også på vores sociale samvœrd med andre mennesker, da vi ikke vil lade partneren “i stikken” alene hjemme med en skrigende baby hele aftenen eller heller ikke har lyst til at inviterer folk hjem til os under de givne forhold.
Gennem to måneder har vi forsøgt at indføre en rutine, der starter kl. 19 med en tør ble, blive vasket, få nattøj på, synge et par sange, få bryst for derefter ved 20-tiden at blive puttet. Det fungerer rigtig fint og han falder nœsten altid i søvn med det samme; men efter 30-40 min. vågner han igen. Denne gang meget ked af det og faktisk helt utrøstelig.
Vi har efter dine anvisninger til andre med samme problem forsøgt at gå ind og trøste ham når han grœder og gå ud igen når han er faldet til ro. Ofte falder han slet ikke til ro, men bliver nœrmere hysterisk og det eneste der hjœlper er, at tage ham op på armen, hvorefter han holder med at grœde med det samme. Han kommer ikke ud af sovevœrelset og så snart vi ligger ham I sengen igen, grœder han videre. Vi prøver så at trøste ham i sengen, men med det samme vi forlader rummet starter han igen.
Over de sidste par måneder har vi forsøgt at flytte rundt på sengen i vœrelset. Vi har prøvet at ligge ham både tidligere og senere i seng, vi har forsøgt os med at give en flaske i sengen når han vågner op efter første lille søvn og vi har forsøgt at forbedre hans formiddags- og eftermiddagslure ved at vœkke ham, hvad vi før aldrig gjorde, hvilket resulterede i alt for lange lure.
En dag hos os ser sådan ud:
07:00 står vi op
09:30 ud til formiddagssøvn indtil kl. 11:00. Her må vi endda vœkke ham, da han ellers uden problemer sover 4 timer
13:30 Eftermiddagssøvn til kl. 16:00. Igen må vi ofte ud og vœkke ham.
17:00 er han til tider så udmattet og utilfreds, at han har brug for en power nap. Har vi I den sidste tid forsøgt at undgå den, for at han skal vœre rigtig trœt kl. 20. Dog synes der ikke at vœre nogen forskel om han får den eller ej.
20:00 puttetid efter hyggelige ritualer
20:30 vågner han og er ulykkelig indtil midnat. Får sin natflaske
03:00 Vågner evt. til lidt mœlk
06:00 Vågner igen til mœlk
07:00 går det løs igen
Vi har naturligvis overvejet, om vi bare skal lade ham stå op igen efter kl. 20:30; men synes altså at han så får for lidt søvn. Desuden gnider han også øjne, er pyldret og grœder af udmattelse hele aftenen. Vi er meget opmœrksomme på, at han til søvnen åbenbart har meget brug for tryghed, hvilket vi også forsøger at give ham. Han klamrer sig til vores arm når vi stryger ham over håret; men det virker som om, at han kœmper med alle krœfter mod søvnen.
Vi ved virkelig ikke, hvad vi mere kan forsøge os med og håber at du kan hjœlpe os videre. Ikke mindst for vores ellers så dejlige glade dreng skyld, så han ikke lœngere skal ende hver dag i total ulykkelig tilstand.
Hilsen de fortvivlede forœldre