Svar: Vågner efter 30 min søvn om aftenen
15. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære fortvivlede forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Jeres dreng lyder umiddelbart til at have et stort søvnbehov og det er okay, det er jo i princippet dejligt, hvis han har et godt sovehjerte :)
Der er heller ingen tvivl om at søvnen og rytme om dagen, naturligt også påvirker søvnen om natten og jeg kan godt forstå at I nu er begyndt at vække jeres dreng om dagen, i håb om at det skal give mere rolige aftener og bedre nattesøvn. Det er dog vigtigt at finde balancen mellem at han får både dagssøvn og nattesøvn nok ...
De fleste børn vil i jeres drengs alder kunne nøjes med 2 lure dagligt og det lyder også som om at det vil være tilfældet hos jer, hvis jeres dreng får lov til at sove længere lure om dagen. Og det kan godt være at I er nødt til at give ham lidt længere dagslure og så acceptere at han i en periode vil gå senere i seng til natten, altså at hans nattesøvn bliver kortere. De fleste børn vil i denne alder trives med ca 3 ½ times søvn om dagen og 11 timers nattesøvn, men det kan jo godt være at jeres søn har brug for at sove f.eks. 5 timer om dagen og kun 9½ time om natten. Samlet får han samme mængde søvn som tidligere, men dog fordelt med mere dagssøvn og længere nattesøvn...
Mad han indtager i løbet af dagen vil naturligt også have betydning for hans søvn, både dagssøvn og nattesøvn og nu hvor han er 6 måneder gammel, er det vigtigt at han får grovere grødtyper, grøntsager, kød og fisk. Han har brug for det der hedder tryptofanholdige fødevarer.
Når vi indtager tryptofanholdige fødevarer, så produceres der Serotonin, som er med til at forbedre vores søvnkvalitet. Tryptofanholdige fødevarer er f.eks. bananer, brød, pasta, fede fisk som laks og makrel, kylling og kalkun, en bagt kartoffel og forskellige grøntsager er også vigtigt.
Det er derfor vigtigt at I stille og roligt begynder at introducere flere og flere af disse fødevarer og at de indgår som en fast del af hans frokost og aftensmad, altså inden middagsluren og inden han puttes til natten.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover lidt videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30 som nu. Må her gerne sove 1 ½-2 timer, hvis han viser behov for det.
Frokost 12: Grøntsagsmos og der begyndes stille og roligt med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl 14 og må her gerne sove 2½-3 timer, hvis han viser behov for det. Det er bedre at han sover en længere middagslur end at I vækker ham og han så har brug for en ekstra powernap senere igen ... og det gør lige nu ikke noget at han sover efter kl 16, hvis han så i øvrigt vågner op og tydeligt er veludhvilet og glad :)
Eftermiddag 17: Evt. en lille flaske og må her også gerne få lidt frugtmos og frisk frugt i hænderne
Aften 18-18.30: Grøntsagsmos og igen tilbydes lidt kød og fisk i mosen, udgangspunktet bliver mere og mere den mad I andre også spiser, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Kommer i bad, får nattøj på osv. og kan også få en flaske i løbet af aftenen efter behov.
Puttetidspunktet om aftenen afhænger af hvor længe han har sovet om dagen, hvis han har sovet samlet f.eks. 5 timer og vi skønner at hans nattesøvn skal vare ca 9 ½ time og hans stå op tidspunkt normalt er kl 07, så vil hans udregnede puttetidspunkt om aftenen først være kl 21.30 ... Og det er måske her hele jeres problemer opstår
Hvis han vækkes om eftermiddagen og egentlig har brug for at sove længere for ikke at blive for træt om aftenen og dermed overtræt, så han falder omkuld kl 20, men så vågner igen, fordi han egentlig ikke er træt nok til at sove .. kan I følge mig? Det kan måske være bedre at han er vågen om aftenen og går seng i seng, end at han begynder at vågne kl 5 om morgenen ...
Han kan få flaske 21.30 og blive puttet i seng der og så kan han få flaske igen først på natten omkring kl 01 og derefter sove til næste morgen tidlig.
Min tanke er altså at I skal prøve at lade ham sove en længere middagslur og så arbejde på at han puttes senere til natten og dermed er mere vågen og aktiv om aftenen og acceptere at han lige nu har brug for den rytme. Alternativet er naturligvis som I også selv er inde på, at han powernapper om aftenen mellem 20-20.30 og derefter kommer op og er vågen et par timer, hvorefter han så puttes til natten. I skriver at I er urolige for at han får for lidt søvn, hvis I gøre sådan - men prøv at lave regnestykket og se hvad der egentlig hænger sammen. Hvis han får ca 14 ½ times søvn i døgnet, så vil han normalt være dækket ind, men måske har han brug for lidt mere end gennemsnittet og det vil naturligvis også være okay - det vil så gøre at I så måske kan putte ham lidt tidligere end 21.30 .. :)
Jeg håber at I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske