Brev:
6 måneder med dårlig søvn
15. januar 2012
Alder:
6 mdr.
6 måneder med dårlig søvn
Hej Helen.
Jeg skriver til dig fordi jeg er træt, rigtig træt :)
Jeg er mor til en dejlig glad pige på næsten 6 måneder (22/1). Hun er 68 lang og vejer 9,2 kg. Hun har dog altid sovet dårligt og de første 2 måneder ville hun kun sove på arm og derefter kun i bevægelse. Vi var nybagte forældre og det virkede til hun havde ondt da hun skreg når hun pruttede og skreg i søvne, så vi føjede hende og sad den halve nat med hende på arm. Det resulterede i at hun i en kort periode sov 5 timer som den første lur hvor den første time var på arm. og derefter vågnede hun hver time.
Da hun blev 4 måneder ville hun have mad hver time og da jeg var træt fik hun lov at lægge i sengen mellem os og få bryst hver time. (Det skal siges at hun altid har spist meget ofte og brugt brystet til trøst) Det holdt jeg til i 3 uger og derefter tog min mand og jeg kampen med hende og hun fik kun bryst 24, 3 og 6. Hun sov fra 22 til 8... Hun blev meget ked så vi vuggede hende i stedet, da hun ellers skreg så hun næsten ikke kunne få vejret. Efter 3 dage gik det bedre og vi startede samtidig på grød og mos.. det gik godt i 4 dage hvor hun kun vågnede ca 3 gange fra kl 22 til 9. og derefter startede hun forfra dvs vågner fra 5 til 8 gange på en nat.
Om dagen har hun altid sovet 45 min præcist ad gangen indtil vi begyndte at lægge hende i barnevogn og så kunne vi vugge hende når hun vågnede og hun sov op til 3½ time ad gangen hvor vi var nede og vugge hende et vist antal gange og til sidst sov hun uden at vågne (for det meste)
Jeg købte så din bog og har de sidste 3 uger lavet en fast rutine der ser ca sådan ud:
kl 08 00 vågner og får nogle gange bryst
kl 10 30 puttes til første lur efter at have fået bryst
kl 12 00 vågner og får grød med frugtmos ca 12 30
kl 15 00 puttes til anden lur efter bryst
kl 17 00 vågner
kl 18 30 kartoffel og grøntsagsmos
kl 21 puttes til natten efter bryst
kl 23 30 bryst
kl 03 00 bryst
kl 05 30 bryst
Ind i mellem bryst om natten er hun så vågen 2 til 5 gange mere hvor hun tages op og vugges i søvn igen. Dette er ca tider for hun er bestemt ikke et rutine barn og sover og vågner som vinden blæser men så forsøger jeg at vugge hende/ gå med hende så hun sover videre.. dog vækker jeg hende ikke hvis hun sover længere, hvilket dog sker sjældent.
Hun nægter sut og sutteflaske og hun skriger mens hun stadig har lukkede øjne men hvis man forsøger at berolige hende slår hun om sig og skriger endnu højere og til sidst vågner hun helt op (det virker som om hun bliver mere rolig når hun åbner øjnene men stadig dybt ulykkelig) og bliver først rolig når vi vugger hende siddende på en pilatesbold. Hun er derefter svær ar lægge uden hun vågner, hvor hun er nem at lægge når hun har fået bryst.
Hun falder ofte i søvn på brystet eller i vores arme men for det meste lægger jeg hende så hun lige kigger rundt og er "vågen" 30 sek nede i sengen men det gør ingen forskel, har også fået hende til at sove direkte fra helt vågen tilstand nede i sengen et par gange hvilket tog over en time men vågner stadig efter ca en time.
Hun har også sovet mellem os men det gør det endnu værre. Hun sover med sutteklud der lugter af mig men den er hun ligeglad med, hun sover i voksipose da hun ellers sparker dynen af, men hun er stadig urolig
Siden hun startede på skemad har hun kun spist lidt men så for en uge siden begyndte hun at spise en stor portion og samtidig sov hun rigtig godt i 3 dage men nu er hun tilbage til 7 opvågninger selvom hun stadig spiser godt.
Jeg har forsøgt at dele måltiderne op så hun fik mere mælk om dagen men det ændrede ikke noget, så ammer nu fra begge bryster hver gang.
Der er ingen sammenhæng i aktivitet og madindtag kontra gode nætter så jeg ved virkelig ikke hvad jeg gør forkert. Vi går til rytmik og babysvømning
Det blev til en meget lang smøre uden et egentlig spørgsmål men mit spørgsmål lyder på:
Hvad kan jeg gøre for at hun sover bedre og hvad er det jeg gør forkert..?
Hvis det er på grund af udvikling, hvornår kan jeg så forvente det vender?
Og skal jeg vække hende om dagen de få gange hun sover længe for at bevare en rytme?
Håber du kan hjælpe mig da jeg er ved at være brugt op
Med venlig hilsen
Luise
Ps min datter trives fint og virker ikke træt... er altid glad og udvikler sig flot. Har været til ørelæge men det er ikke det og hun virker ikke til at have ondt da hun falder til ro på arm.