Svar: 6 måneder med dårlig søvn
15. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Luise
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det lyder for mig som om at der er flere ting, der spiller ind hos jer. De handler både om alder og udvikling som du også selv er inde på, men det spiller naturligt også ind hvad erfaring jeres datter har med sig omkring det at sove og hvordan hun tidligere er faldet i søvn og så påvirker dagens rytme, indtag af mad, aktiviteter osv. naturligt også søvnen .. Så der er ikke en faktor man kan trykke på, det er et samspil af flere faktorer.
Nu hvor hun bliver 6 måneder, så vil det være rigtig godt at du begynder at øge hendes indtag af mad. Det er vigtigt at hun tilbydes mange små måltider i løbet af dagen og det vil være rigtig godt at du stille og roligt kommer igang med grovere grødtyper som havregrød og øllebrød, mere grøntsagsmos og stille og roligt skal hun have kød og fisk i sin mos, hun skal have frugt som mellemmåltider, hun skal have mad i hånden som hun selv kan gumle på osv. Det er vigtigt at kosten er godt sammensat, så den giver grobund for god søvn. Det er vigtigt med mad i hånden fordi det også stimulerer hende mentalt og hun har brug for at bruge sig selv på denne måde, ligesom hun også skal aktiveres fysisk i sine vågne perioder og det er også vigtigt at hendes indtag af mælk og væske dækkes godt i løbet af dagen. Det er en forudsætning for at kunne undvære mælk midt nat.
Mit forslag til en dagsplan, som I stille og roligt skal igang med vil se således ud (planen er lavet efter dine angivne tider):
Tidlig morgen 05.30: Ammes og sover videre
Morgen 8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12-12.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Eftermiddag 14: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur kl 14.30-15
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl 21
Midnat 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og begynder herefter at sove til næste morgen tidlig uden at få mælk
Din datter har en rytme, hvor hun sover sent hele dagen igennem og det må hun gerne. Det er helt okay, hvis I trives med denne rytme og med den alder hun har.
Hun har ikke behov for at få sutteflaske, hun kan fint få sit behov for mælk dækket hos dig og det er vigtigt at du netop sikrer hende plads til både skemad og mælk. Dette ved som udgangspunkt at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad, når hun vågner af en lur og tilbyde mælk inden hun så skal sove igen. På den måde får hun begge dele og begge dele gives også med lidt afstand :)
Det er således helt naturligt og stadig vigtigt at din datter får bryst i forbindelse med at hun skal sove, men det er vigtigt at du fortsat arbejder på at lægge hende fra dig lige inden hun sover helt, så hun registrerer hvor hun sover og ikke tror at hun er i din favn. Det kan være en god idé at putte hende i voksiposen, så hun føler sig omsluttet netop af den og ikke af dine arme. Nogle gange kan det faktisk hjælpe at du skifter hende, putte hende i voksiposen og så ammer hende imens hun ligger i posen og derefter flytter hende ned i sengen eller i barnevognen, så hun ikke mærker skiftet fra favn og til seng så stort .. gør du det? ellers er det en god idé at forsøge den metode :)
En fast rytme om dagen, med faste tidspunkter for mad, aktivitet og søvn vil kunne gøre at din datter begynder at sove bedre og jeg håber at planen viser dig hvordan :)
At hendes udvikling spiller ind, handler om at hun naturligt får sig lagt i stillinger om natten, som hun ikke mestrer at komme væk fra. Hun sparker, slår ud med armene og får vækket sig selv og netop her kan voksiposen hjælpe, men nogle gange har hun måske også brug for ikke at sove i posen, men har brug for at kunne trille om på maven og sove videre der. Eller har brug for at du hjælper hende med at komme om på siden osv. Lå hun med en løs dyne, ville hun sandsynligvis også sparke den af og ville så have brug for din hjælp til at få den på sig igen, så måske sover hun også dårligt fordi hun har en alder nu, hvor hun naturligt har brug for at kunne skifte stilling under søvn, hvilket voksiposen forhindrer hende i - det er en svær balance at finde, fordi hun måske har brug for posen til at slappe af og overgive sig til søvnen, men om natten måske har brug for ikke at have den ...
Hvornår det vender afhænger af mange ting og jeg kan desværre ikke give dig et præcist billede af dette. De fleste børn vil dog generelt sove bedre i 7 måneders alderen og de vil så ofte have en periode mellem 8-10 måneders alderen hvor de sover uroligt igen .. Dette ofte sammehængende med at de begynder at kravle ...
Om din datter skal vækkes om dagen, afhænger lidt af hvor meget hun sover. Der er plads til at hun sover gode lange lure, hvis hun har behov for det og som udgangspunkt skal hun jo ikke vækkes, da hun sover fordi hun har behov. Modsat skal hun heller ikke vende for meget rundt på nat og dag, men må gerne begynde at være mere aktiv i dagtimerne og sove lidt længere om natten ...
Jeg håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske