Brev:
Vågner alt for tidligt
16. januar 2012
Alder:
19 mdr.
Vågner alt for tidligt
Hej Helen.
Jeg er ny i klubben, og har desperat brug et godt raad.
Har to drenge. Halvandet og tre et halvt. Gaar hjemme med yngste til efteraaret da jeg er hausfrau i Tyskland. Vores store problem er at han er begyndt at vaagne kl. 4- 4.30 og vil ikke sove mere. Vi forsøger en times tid uden at tage ham op, men han er staedig og vil ikke gaa glip af noget. Børnene sover sammen, hvilket er rigtig dejligt for dem, men har jo de konsekvenser at de nogle gange vaekker hinanden hen paa morgenen.
Det skal lige siges at ingen af drengene har sovet saerlig laenge nogensinde og har ikke brug for saa meget søvn som nogle andre har. Har altid vaeret oppe mellem fem og seks.
Det er lidt svaert at sige hvordan vores rytme er lige for tiden. for den er bare overlevelse. Desuden har den mindste øreproblemer som ogsaa har gjort naetterne uudholdeige med opvaagninger mange gange. men det er under behandling og bedre. nu sover han bedre til han saa vaagner tidligt.
Vores program ser saadan ud. (ca)
Op kl 5
Afsted i børnehave med den store kl. 8.30 (lige startet i ny tysk bh, og hentes kl. 13, hvilket forstyrret middagsrytmen lidt pt)
9-11 leg inde eller ude, handle eller mødregruppe
11 middagsmad
11.30 - ca 13 lur
13 hente storebror
13.30- 17.30 leg ude og inde
1730 aftensmad
Sengetid mellem 19 og 20 alt efter hvor traet han er.
Denne er svaer at skyde til seneere da han er saa traet kl. 19. Men vi forsøger.
I dag sover han morgenlur da han vaagnede 4.30
Sov med det samme da jeg lagde ham kl. 7 udenfor i barnevognen.
Er dette mon kun en fase, da han virker meget som en der IKKE vil gaa glip af noget. Hans sprog udvikler sig meget lige nu, og han er ret frustreret over smaa ting. Ligger sig paa gulvet og graeder hvis der er noget han ikke maa.
Skal jeg prøve at laegge ham i bv om morgenen naar han vaagner, skal han ligge hos os, hvad søren kan vi gøre? Skal vel have lavet lidt om paa dagsrytmen.
Hvor sent skal han i seng? Faar han nok søvn?
Kaerlig hilsen
en traet mor