Svar: Vågner alt for tidligt
16. januar 2012
Alder:
19 mdr.
Kære trætte mor
Tak for dit brev og velkommen til :)
Vi har alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det der også hedder vores indre ur. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler os trætte, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid, fordi det hjælper os til at falde i søvn. På samme måde kan f.eks. mørklægningsgardiner være rigtig gode til at holde dagslyset ude om morgenen :) Det løser ikke hele problemet, men det kan gøre at jeres dreng måske vil sove bare 20-30 minutter længere - især når det igen bliver lysere om morgenen, så er det vigtigt :)
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne. vi kan godt overhøre vores træthedssignaler, hvis vi er optaget af noget spændende og sjovt og samtidig så sover vi også bedre, hvis vi har brugt os selv både motorisk og mentalt.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til + tidspunktet for mad er vigtigt i forhold til hvornår vi føler os trætte. Det hele hænger sammen, - følelsen af at trænge til at slå mave og lige ligge lidt på sofaen, når man har spist …
Det er også sådan, at der er individuelle forskellige. Hos voksne taler man om A og B mennesker, hos børn kalder vi det for Lærker og Ugler.
Ugler (B): kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Lærker (A): Falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Jeres drenge er sandsynligvis mere lærker end de er ugler. I hvert fald fortæller du at ingen af dem har sovet særlig meget og at de altid er vågnet tidligt. Jeres drenge falder naturligt i søvn om aftenen, han er glad for at komme i seng, han sover allerede kl. 19, hvis han kan få lov til det :) og så vågner han en time eller to før I andre egentlig har lyst til at stå op.
For at ændre på tingene og flytte på hans søvn, så han sover lidt længere, så er man nødt til at se på hele dagens rytme. I kan desværre ikke bare putte ham senere i seng, så vil han stadig vågne til samme tid om morgenen, men vil bare mangle søvn og derfor være mere ked af det, pylret og utilfreds.
Man skal se på hele dagens rytme, altså: Hvornår spiser han, hvornår sover han osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til hvad der kunne være ønskeligt.
Det kan godt lade sig gøre at ændre på hans tidlige opvågninger, det kræver dog at I så ændrer på hele dagens rytme og det man helt præcist gør, er at flytte hans rytme hele dagen igennem med ca 15. minutter.
Det er vigtigt at hans morgenmad ikke bliver serveret kl 5, men først kl. 6.30-7 eller hvornår I synes det er passende, at starte dagen hos jer - det er netop vigtigt, fordi mad har betydning for påvirkningen af vores indre ur (jvf. ovenstående) og du skal være sikker på, at han ikke vågner fordi han er sulten. I takt med at hans rytme skal ændres, vil det også være en god idé at indføre en godnatgrød, som sikrer ham lidt ekstra mæthed til natten. Det vil sige at han skal have aftensmad kl 17.30-18 som nu, kommes i bad, gøres klar med nattøj osv. og så skal han have en godnatgrød som en del af putteritualet f.eks. kl 19.30 hvorefter han så puttes i seng.
Jeg kan godt forstå at han har behov for en ekstra morgenlur, de dage, hvor han står meget tidligt op. Men morgenluren er uhensigtsmæssig, fordi den egentlig skal være en forlængelse af nattesøvnen i stedet. Hans har brug for sin morgenlur, altså brug for at sove den ekstra tid, men det skal være en forlængelse af nattesøvnen og ikke afbrudt af et par timer med leg, morgenmad osv.
Det kan nogle gange være en rigtig god idé at tage ham ind til jer om morgenen, når han vågner meget tidligt. Det kan hjælpe ham til at sove videre, at han netop kommer ind til jer, I er stille, ligger i sengen, signalerer at det er sovetid og ikke står op tid endnu, det er nat. Han drømmer sandsynligvis en del om morgenen i kraft af sin alder og vågner derfor af en drøm, så det kan være en god idé at tage ham ind itl jer for at få ham til at sove videre i stedet for at skulle stå op. Og så morgenluren ikke behøves.
I skal udnytte hvis han en morgen sover bare lidt længere og arbejde på at hans middagslur flyttes til senere. Ved at flytte lidt på middagsluren vil hele dagens rytme ændre sig og det gøres ved at flytte tidspunkterne med ca 15 minutter dagligt.
Når I begynder at pille ved hans rytme, så vil han naturligt blive lidt ekstra træt og kan i den forbindelse godt begynde at ville indhente sin manglende søvn om dagen. Det betyder at han i stedet for at sove 1 ½ - 2 timers middagslur måske pludselig sover 2 ½ - 3 timer midt på dagen og det går desværre ikke. For det forlænger ikke hans nattesøvn. Den ekstra time han gerne vil sove, skal jo netop lægges til natten, så det er der han begynder at sove lidt længere. Så I skal altså prøve at finde balancen mellem at få ham til at sove lidt længere og naturligt samtidig sikre ham den mængde søvn han også har behov for, så han samlet set stadig får sit søvnbehov dækket.
Det vil sandsynligvis være en hjælp for jer, hvis hans middagslur kunne ligge mellem kl 12.30 og 14 i stedet for allerede kl 11.30, det vil kunne flytte på rytmen og det indre ur og også på putte tidspunktet om aftenen, så han stille og roligt begynder at kunne sove lidt længere ...
Men det giver naturligt jeres næste udfordring - at få hentet storebror midt i sovetiden .. Måske kan storebror hentes en time senere, måske kan lillebror sove i barnevognen imens du henter, hvis børnehaven er i gåafstand fra hvor I bor.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske