Svar: Stadig urolig om natten og nu også i barnevognen
17. januar 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Anna
Det er vigtigt at I forsøger at skabe så fast en dagsrytme som muligt. Det betyder at I skal stå op til samme tid hver dag, uanset om det er hverdag eller weekend og det er vigtigt at dagen ikke starter for sent. Det vil f.eks. være en rigtig god idé, hvis jeres dreng kunne spise sin morgengrød kl ca 7.30 hver morgen :)
Det er vigtigt at stå op og starte dagen, fordi det giver bedre mulighed for at få skabt en rytme, hvor han naturligt vil føle behov for at skulle sove i løbet af dagen. Han vil have rigtig godt af at få en formiddagslur og en middagslur stadig væk, men for at disse lure ikke skal blive for svære at putte ham til og for at de ikke skal påvirke hans nattesøvn og putningen om aftenen negativt, så er det en god idé at få startet dagen i god tid.
Det er også vigtigt at jeres dreng har mulighed for at bruge sig selv rigtig meget både motorisk og mentalt, når han er vågen. Det er vigtigt at hans vågne perioder er meget aktive perioder og I må gerne tumle med ham, læse og lege med ham, danse med ham, få ham aktiveret rigtig godt motorisk, ligesom I så også skal hjælpe ham med at geare ned, når han så skal sove.
Det kan nogle gange være en god idé at planlægge indkøb, når han er vågen og prøve at planlægge indkøb, hvor han er i sin barnevogn. Så I triller hjemmefra imens han er vågen, handler og lader ham opleve, være med, kikke på verden og så skal du putte ham imens du triller hjem, hvor han så kan starte med at sidde op i sin vogn og falde i søvn og således bare sove videre, når I kommer frem.
En plan for dagen ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand eller sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur, sover her måske 45 minutter
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne med fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk og også forskellige fødevarer i stykker - det kan være ½ hårdkogt æg, lidt rejer, kogte grøntsager og lignende.
Tilbydes en kop mælk og en banan og puttes herefter til middagslur - ca kl 13.30
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt tykmælk med revne æbler, lidt frugtmos, ½ bolle med smør og ost. vand af kop.
Aften 18: Famliemad, ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad som smager af noget, godt almindelige børnevenlige retter, mad som I selv spiser. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten, nattøj osv.
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30
Flaske og puttes til natten herefter.
Sen aften eller meget tidligt morgen: Tilbydes evt. endnu en flaske.
Det kan nogle gange være en god idé at lægge et bad ind inden middagsluren i stedet for om aftenen fordi det hjælper til en bedre lur midt på dagen - det er også en mulighed I kan forsøge.
I skal gøre ham tryg ved barnevognen ved at lade ham starte med at sidde i den og bruge den til at kikke på verden fra. Det skal være trygt og dejligt at sidde i vognen og være forbundet med noget rart. Han må gerne få noget at drikke, når han er i vognen, ligesom han også gerne må sidde og gnave i en rosinbolle eller i et stykke frugt, netop for at gøre det rart igen at være i den.
Jeres dreng er også i separationsfasen, det er derfor han græder når I går fra ham. Han forstår ikke hvor I går hen når han ikke kan se jer. Først omkring 16 måneders alderen begynder børn at have en smule bevidsthed om dette og det betyder at han indtil da, vil føle sig alene og forladt, når du går fra ham - også selvom du bare går i køkkenet og lader ham tilbage i stuen. Han forstår simpelthen ikke hvor du er og han kan heller ikke forholde sig til tid - han aner ikke om du kommer tilbage om 5 minutter eller om 5 timer.
Så det er vigtigt at I viser ham at I stadig er der - tag ham med jer, når I går og er I kortvarigt væk, så tal med ham så han kan hører jer og prøv også at opfordre ham til at komme til jer. Jeg ved fra jeres tidligere brev at han er rigtig godt igang motorisk og har kravlet længe og allerede viser tegn til at ville og kunne gå - og det er super flot og dejligt, men det giver nogle ekstra udfordringer.
Det bedste I kan gøre er at vise ham at I er der og på den måde gøre ham tryg, så han lærer stille og roligt at I ikke er forsvundet helt, selvom I er ude af syne. Og det er rigtig fint at I tager ham ind til jer, så han også rent fysisk kan mærke jer. Han må gerne sove ved siden af jer, han må også gene sove i jeres seng, hvis det giver mere ro til alle om natten.
At han har stor motorisk uro og dermed også svært ved at ligge stille hænger også sammen med hans alder og udvikling og han kan godt have brug for hjælp til stillingsskift om natten. Han kan godt have ekstra meget brug for at I lige ligger hænder på ham, hjælper ham med at komme om på siden, hjælper ham med at få dynen på som han har sparket af osv. Han får sig lagt i stillinger som irriterer ham om natten og det er ikke sikkert at han selv mestrer at blive lagt godt igen - selvom han er godt med motorisk og sagtens kan om dagen, så kan han have brug for jeres hjælp til dette om natten.
Det er en periode og det bliver bedre igen, men det tager lidt tid og det kræver lidt ekstra tålmodighed og omsorg ... Især fordi jeres dreng motorisk nok er længere fremme end han er mentalt og det betyder at han vil så meget, søger så mange udfordringer, som han mentalt faktisk ikke her helt parat til. Det kan gøre ham ekstra pylret i løbet af dagen og det kan også gøre ham ekstra klynkende om natten. Det er dejligt at han er så godt med motorisk, men det er også nogle gange svært :)
Det lyder dog som om at der rent faktisk er sket lidt fremskridt hos jer, også selvom I synes det er små skridt, så er det dog stadig små skridt i den rigtige retning :)
Da I skrev sidst kunne jeres dreng stort set kun sove på mors mave og det lyder ikke til at være tilfældet nu. Jeg får indtryk af at han faktisk godt kan finde ud af at sove ved siden af mor nu og alså ikke længere er helt så meget "ved at kravle tilbage i mor" som han var for bare en måned siden ... :)
Det skal nok komme, det går stille og roligt i den rigtig retning, men I har en meget tryghedsøgende lille dreng og måske netop en ekstra tryghedssøgende dreng, fordi hans søgning mod verden på egen hånd er meget stor og har været det meget tidligt. Han var jo ikke ret gammel da han begyndte at kravle :)
Håber I kan bruge dette videre.
Rigtig meget held og lykke fortsat! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske