Svar: Mad og mælk - 4 mdr.
17. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære D
Tusind tak for dit brev og dine søde ord til mig. Det er kun dejligt at kunne hjælpe og kun dejligt at både du og din kæreste er glade for mine råd! :)
Det lyder som om at du har fået øget din mælkemængde og som om at din datter derfor nu vil trives rigtig godt med en amning inden hun puttes og dermed en rytme, hvor hun naturligt stille og roligt vil skulle have lidt skemad når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen .. :) Det er rigtig dejligt, at hun allerede nu viser tegn til at kunne trives på denne måde, fordi det naturligt også vil give jer større overblik over dagen det næste stykke tid - og det er dejligt, i forhold til også gerne at ville kunne planlægge bare lidt :)
Du må gerne give din datter lidt skemad, men det skal være små mængder. Der er tale om smagsprøver og selvom du kan øge mængden stille og roligt over nogle dage, så bør du ikke give mere end max ½ dl grød af gangen, når hun ikke er ældre. Det er vigtigt at der stadig er plads til mælk i maven og det er vigtigt at hun ikke får så meget skemad, at I oplever problemer med mavekneb, forstoppelse og lignende. Det har ingen af jer brug for, slet ikke når det nu rent faktisk går så fint :)
Du kan give lidt milde grødtyper som risgrød og majsgrød og når hun virker parat til lidt mere konsistens, så kan du prøve med lidt boghvede, hirse eller quinoagrød. Det laves af flager og giver en mere fnugget konsistens. Start med ren grød og prøv så hen af vejen at variere med lidt forskellige frugtmos som topping. Giv altid lidt vand af kop sammen med grøden, så hun også lærer at drikke af kop (eller lille snapseglas). Start op til frokost og start ikke på to skemåltider dagligt før hun er 5 måneder. Her kan hun så få grød til frokost, som hun er vant til og så kan I starte med lidt grøntsagsmos om aftenen - f.eks mos af gulerod og kartoffel .. :) Det tager vi til den tid :)
Hold fast i de tre lure dagligt og den fine rytme I har fået indarbejdet, det lyder meget meget fint :)
Det er også helt fint at I nu har valgt at supplere amningen med en flaske om aftenen og der er ingen tvivl om at hun jo sover rigtig godt med den lidt mere mættende mælk i maven ... Men, der er dog stor risiko for at det går ud over din mælkemængde, hvis du ikke ammer i 8 timer eller mere ... Derudover så synes jeg hun er for lille til at sove så lang en nattesøvn - det er naturligvis dejligt og der er også børn som indtager så store mængder mælk i dagtiden at det er helt uden betydning hvor meget de sover om natten, men som udgangspunkt ville det være rigtig godt, hvis hun ikke sover mere end 5 højst 6 timer om natten ...
Jeg synes derfor du skal prøve at lægge hende til brystet sen aften inden du selv går i seng. Du behøver sandsynligvis ikke vække hende, men bare tage hende op og lægge hende til og så kan hun spise mere eller mindre i søvne og derefter blive puttet i seng igen. Faktisk vil det også kunne gøre at hun sover lidt længere om morgenen og det kan også betyde at du lettere vil kunne amme hende tidlig morgen og få hende videre i søvnen, for som det er lige nu, så må hun være rigtig godt sulten, når hun vågner fordi hun ikke har spist i så mange timer. Og naturligt så også svær at få til at sove igen, fordi hun er så sulten og virkelig har brug for mælken ...
Alternativet til at tage hende op og give hende mælk sen aften inden du selv går i seng kan være at lægge hende til første gang hun selv melder sig. Det vil sige der hvor du normalt giver hende sutten - ikke lulle hende videre i søvnen men lade hende blive fyldt ekstra op med mælk der, hvorefter hun så kan sove sine 5-6 timer.
En plan kunne se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre (evt. i egen seng:))
Formiddag 8.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11: Tilbydes smagsprøver på lidt grød, vand af kop eller snapseglas.
Ammes og puttes til middagslur 12/12.30
Eftermiddag 16-16.30: Ammes og sover dagens 3. lur
Aften: Ammes efter behov
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller først på natten 23-01: Ammes og sover derefter videre til næste morgen tidlig. Det er super flot at hun kan det, men hos jer er det vigtigt at hun ikke sover så mange timer, at hun kommer i underskud med mælken, for det vil også give jer problemer i dagtimerne igen ... Det vil være rigtig godt, hvis hun ammes 6 gange i døgnet.
Jeg håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke med hende og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske