Brev:
6 måneder og nattesøvn
17. januar 2012
Alder:
6 mdr.
6 måneder og nattesøvn
Hej Helen
Jeg skriver til dig fordi vores søn sover meget afbrudt i løbet af natten. Et døgn ser nogenlunde ud som følger:
Kl. 6 - Han vågner, bliver ammet og vi står op (Vi har en datter på knap to, som vågner kl 6, så hele familien står op samlet)
Kl. 7.30 - Han bliver ammet
Kl. 8 - Han bliver puttet udenfor i barnevogn
Kl. ca. 9.30 - Han vågner og kommer ind
Kl. ca 10. 30 - Havregrød med frugt
Kl. 11.30 - Han bliver ammet
Kl. 12 - Han bliver puttet
kl. 13.30 - Han står op
Kl. 14.30 - Halv majsgrød halv grønsagsmos (Fx gulerod, kål, kartoffel)
Kl. 15.30 - Han bliver ammet
Kl. 16 - Han bliver puttet i barnevogn udenfor
Kl. 16.30 - 16.45 - Han vågner og kommer ind
kl. 17.30 - Halv majsgrød halv grønsagsmos
Kl. 19 - Han bliver ammet og puttet for natten
Han spiser 1 - 1 1/2 dl per måltid. Han har aldrig fået flaske og få vand i en kop til måltiderne.
Vores dage kører ret fast og har gjort det siden han var ca tre måneder, hvor han dog sov lidt længere i sin eftermiddagslur. Tror det er blevet så fast, fordi det har skullet passe med at jeg har skulet aflevere og hente vores datter i vuggestuen.
Og så kommer vi til natten...
Kl. 19 - Han bliver puttet for natten (Han bliver puttet i sin barnevogn inde i soveværelset, hvor vi vugger ham i søvn ind til han sover). Han er MEGET træt her. Helt røde øjne og han klør og klør i øjnene.
kl. 22 - Han vågner og bliver ammet
kl. 24 - Han vågner og bliver ammet
Fra 24 til 6 er han vågen ca hver time til halvanden og vi har ofte svært ved at få ham til at falde i søvn igen, når han er blevet ammet. Hvis han ikke falder i søvn i forbinelse med amningen kommer han over i sin barnevogn og bliver vugget til han til sidst falder i søvn eller kommer over og bliver ammet igen og falder i søvn ved det. Nogen nætter er jeg så træt, at han bare ligger i sengen og får brystet, når han bare grynter det mindste for at vi kan få lidt ro, hvilket resulterer i at jeg har en oplevelse af at jeg ligger og ammer uafbrudt i flere timer af gangen, hvilket jeg synes virker helt forkert med en så stor baby.
Det har været sådan on off i ca tre måneder nu. Vi havde tænkt at det nok ville gå over når vi kom rigtig godt i gang med grøden, men synes næsten bare det er blevet værre.
Når han bliver puttet i barnevognen om dagen kan han ikke ligge og falde i søvn af sig selv. vi skal køre med vognen, hvor han så ligger og sparker med benene og snakker højt ind til han til sidst falder i søvn. Det er dog blevet noget nemmere nu at få ham til at falde i søvn i vognen end det har været tidligere.
Med vores datter har det været helt anderledes. Hun sov rigtig fint om natten som baby med kun en eller to opvågninger, hvor hun blev ammet og så faldt i søvn igen med det samme og hun sov igennem fra hun var syv måneder. Fra hun var ca 5 måneder kunne vi putte hende i hendes egen seng og synge en lille sang og gå ud af værelset og hun lagde sig så til at sove. Der har selvfølgelig været dage hvor vi har skullet frem og tilbage et par gange før hun er faldet i søvn. Hun har også været meget nem at putte ud i sin barnevogn, hvor hun nærmest er faldet i søvn med det samme hun har fået sin hue og sin sut.
Lidt om ham:
Han er en stor baby. Han var 4820 og 59 cm, da han blev født og ved sidste vejning kunne han stadig ikke placeres på en kurve fordi han simpelthen er for stor :) Han er ikke særlig tyk, faktisk lidt for tynd i fht. hans længde (dog ikke noget alarmerende).
Han har aldrig villet bruge sut andet end til at gnave i. Han bruger den lidt som den slags legetøj man kan købe, som er til at gumle i og det er ikke en han har når han skal sove. Han har en blød bamse som vi altid putter ham med, men han virker egentlig ikke specielt knyttet til den.
Han er meget nem og glad og græder aldrig. Det skal dog nævnes at han lige pt. er inde i en periode, hvor han er lidt frustreret. Tror det er fordi han gerne vil hurtigere frem. Han græder heller ikke om natten. Når han er vågen om natten ligger han og snakker, leger med sine fødder og trille frem og tilbage. Sammenlignet med min datter har han været hurtig både socialt og motorisk. Han smilte hurtigt og har kunnet grine højlydt fra han var ca 3 måneder. Han sidder helt selv og når vi ligger ham på maven kommer han fint rundt på hele gulvet ved at trille og mave sig afsted, hvilket han har gjort i en måneds tid nu.
Jeg vil betegne ham som meget aktiv, hvor han nærmest angriber ting (og os :-)) med både hænder og mund og han kan blive meget overgearet og vild og entusiastisk når han bliver optaget af noget. Han sidder eller ligger ALDRIG stille, hverken når han ligger selv eller når han sidder hos os.
Jeg har været meget træt de sidste par måneder og jeg er flere gange besvimet i løbet af dagen pga. træthed. Hvilket gør mig meget utryg, da jeg er bange for at falde oven på ham eller når jeg har ham i armene. Det er sket i forbindelse med at jeg fx har rejst mig op fra gulvet, hvor jeg så har været så svimmel at jeg simpelthen er faldet.
Derudover kan jeg mærke at jeg bliver nemmere irriteret på min datter i dagligdagen, hvilket jeg også tror skyldes at jeg er meget træt, hvilket jeg selvfølgelig bliver meget ked af.
Det vi vil spørge dig om er, om vi kan gøre noget i fht. til hans daglige rytme med søvn og mad for at få ham til at sove bedre. Og så vil vi spørge om uroen om natten måske bare skyldes at der er krudt i ham og at han måske bare har svært ved at falde til ro igen når han først er vågnet. Og om vi bare skal vente og se om det ikke snart bliver bedre. På et eller andet tidspunkt vil han vel begynde at sove igennem helt af sig selv eller hvordan?
Med venlig hilsen
Nogle meget trætte forældre