Svar: 6 måneder og nattesøvn
17. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære trætte forældre
Tak for jeres brev og velkommen til :) Det lyder som om at I har en stor og dejlig dreng, der udvikler sig rigtig godt. Han lyder til at trives og det er super.
Det lyder også som om at han er kommet godt igang med skemaden, og når jeg læser jeres beskrivelse så får jeg lidt indtryk af at han måske spiser så store mængde skemad, at han ikke får indtaget helt mælk nok i løbet af dagen, hvorfor han naturligt søger det om natten. Det handler ikke kun om at han har brug for mælk/kalk til sine knogler, men også om at han har brug for meget væske. Både fordi han er fysisk stor, men også fordi han bruger sig selv meget og derfor også forbrænder meget og måske er han også en varm dreng, der let sveder?
Jeg vil gerne give et forslag til hvordan en dagsplan kunne se ud, lavet ud fra jeres angivne tider:
Tidlig morgen 06: Ammes og dagen begynder
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Ammes og puttes til dagens 1 lur, som nu.
Formiddag 9.30-10: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på, vand af kop.
Frokost 11.30: Grøntsagmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på. Vand af kop
Ammes og puttes til middagslur
Eftermidag 14.30: Tilbydes en lille smule flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til 3. lur 15.30-16 som nu
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop. Udgangspunktet bliver stille og roligt mere og mere den mad som I andre også får.
Ammes og puttes til natten kl 19
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden brystet til næste morgen tidlig, hvor han ammes igen.
Det er ene god idé at du prøver at putte ham tilbage i egen seng når han er blevet ammet sen aften. Det er vigtigt at han ikke ligger foran mælkebaren hele natten, fordi det så naturligt er rigtigt svært for ham at sove uden brystet.
Det kan være en god idé at I kobler hans tremmeseng til jeres seng. Fjerner tremmerne fra den ene side og sætter sengene sammen, så han ligger sikkert. Det kan gøre det lettere for dig at berolige ham, lægge dine hænder på ham, så han lige kan mærke at du er der, kærtegne ham osv. men hvor han samtidig ligger i egen seng og ikke vænnes til at komme op, blive vugget osv. når han har sine små opvågninger om natten. Så du med det samme netop med kærtegn og "håndspålæggelse" kan lade ham mærke at du er der og få ham videre i søvnen.
Hvis han kun kan sove, hvis han får brystet og er ked af det, så skal han naturligvis have brystet, men du skal gøre det kortvarigt, så han ikke mætter sig med mælk. Men det lyder dog som om at han umiddelbart ikke er ked af det, når han vågner om natten og som om at han mere pludrer og grynter, end han græder og søger dig.
Derfor kan det også være at det er en bedre løsning hos jer, at I sover hver for sig. Hvis I sover hver for sig så vil han ikke vække dig med sine grynt og du ville ikke frustreres over at han har sine små opvågninger, og han ville få mulighed for at sove videre. for det er normalt at have små opvågninger om natten, det har vi alle sammen og derfor er det vigtigt at han ikke forstyrres, når han har dem, men hjælpes til at sove videre og I må derfor prøve at vurdere om hjælpen er bedst, ved at I er der og beroliger med det samme eller om han vil have lettere ved at sove, hvis han får lov til at ligge lidt for sig selv ... Græder han skal I naturligvis altid være der, men pludrer han, så behøver I ikke være der ... :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske