Brev:
Skemad og behov for vand
17. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Skemad og behov for vand
Hej Helen :)
Tak for din besvarelse.
Jeg vil forsøge at give lidt lactulose dagligt som svarer til hendes vægt.
Jeg har fattet mig lidt for kort i det første brev:) Sveskemos giver jeg hende allerede en smule af til middag. Derfor har vi valgt at give hende grøntsagsmos til aften. Det er ikke ret meget jeg giver hende – en lille spiseskefuld hjemmelavet mos. Hertil får hun lidt vand. Er det så ok at jeg gør det sådan at jeg giver lidt sveskemos til middag og så grøntsagsmos til aften når det ikke er mere hun får, eller skal jeg gøre det omvendt?
Hun spiser mosen med velbehag og virker helt klar på at smage andet end mælk. Hun søger selv efter skeen og åbner munden og hendes humør er helt i top når jeg giver hende mos. Så det virker til at hun synes det er spændende med noget nyt.
Hvor meget vand kan jeg give hende over hele dagen? Er det 20, 40 eller 60 ml?? Derudover får hun ca. 800 ml. mælk dagligt – mere kan jeg ikke få hende til at tage. Er det ok?
Jeg aktiverer hende på tæppe når hun er vågen. Jeg cykler også med hendes ben og jeg maserer hendes mave med blide cirkelbevægelser for at forsøge at få gang i maven. Hun triller også selv fra mave til ryg og ligger på maven så længe hun vil når hun er vågen. Hun er meget aktiv, nysgerrig og opmærksom. Altid i godt humør. Smiler og er en glad tilfreds pige:) Hun vil også meget gerne stå op når jeg sidder med hende. Babysvømning går vi til engang om ugen som hun også trives med.
Hun er dog først indenfor de sidste 14 dage blevet rigtig glad for at ligge på maven i længere tid. Hun var nemlig fra fødslen låst i den ene side som gjorde at hun var skæv og bananformet. Det har også resulteret i fladt baghoved i den ene side. Jeg sørger derfor at ligge hende på siden. Så vi har været henvist til fysioterapeut som vi går til engang om ugen siden hun blev født og så har vi været til kiropraktor med hende som gav det helt store resultat for hendes bevægelighed og hendes gode humør. Nu kigger hun lystigt til begge sider :) Hun har kun en lille tendens til at ligge skævt indimellem som vi arbejder på at få rettet ud. Vi har altid fået afvide at hun er en bette stærk pige.
Hvornår vil du foreslå at jeg giver hende lidt mere mos? Skal jeg vente til at der kommer mere gang i hendes mave? Hun er 5 måneder på mandag (født 3 uger før tid og vejede som nævnt kun 2370 g.) Vejer d.d 6200 g.) Er det ikke ok?
Tak for en rigtig god brevkasse som jeg bruger meget :)
PS: Skal vi bekymre os over at hun gylper meget. Nogle dage mere end andre. Er det på grund af maveproblemet eller kan der være andet galt?