Svar: Skemad og behov for vand
17. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Det vil være helt okay, hvis I bibeholde skemad to gange dagligt, det vil være fint hvis hun får ½ dl. skemad af gangen og lidt vand af kop sammen med. Hun behøver ikke mere, netop for at hendes mave også skal kunne følge med :)
Jeg anbefaler grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Det vil give jer mulighed for at give hende lidt af de grøntsager i selv spiser og på den måde naturligt få hende igang med lidt af familiemaden. Det kan være mos af f.eks. gulerødder, kartoffel, squash, blomkål, broccoli. Og igen vand af kop sammen med skemaden.
Hun må drikke den mængde vand af kop som hun kan. Det er oftest lettest at drikke af et lille snapseglas, fordi det passer i størrelsen til hendes lille mund. Drikker hun 25 ml er det fint, drikker hun 50ml er det flot. Det er små mængder og her i starten kun træning og øvelse i at lære at drikke andet end mælk og også øvelse i at drikke af glas eller kop :) 800ml mme via flaske ved siden af lyder meget fint, derudover skal der være mme i den grød og mos du laver til hende :)
Det er rigtig godt at I har fået hjælp til jeres datters bevægelighed og at I kan fornemme at det har hjulpet - også på hendes humør :) og det er rigtig godt at I er opmærksomme på at få hendes nakke og ryg styrket og hendes baghoved rettet ud. Det er nu I virkelig skal gøre en indsat, bliver hun ret meget ældre, bliver det svært at gøre så meget ved det ...
Jeres datter har øget sin vægt meget fint :) I kan i livets bog på medlemssiderne indføre hendes vægt- og længdemål fra fødslen og til nu, så kan I se hvordan hun ligger på kurverne :)
Bibehold de to x skemad dagligt i 5 måneders alderen og prøv at variere mellem de forskellige grødtyper og grøntsagsmos. Når hun så bliver 6 måneder, så kan hun begynde at få meget mere mad og variation og kan også begynde med lidt morgengrød og frugt til sine mellemmåltider :)
Når hun gylper så kan det skyldes flere ting. Det kan være fordi hun har lidt løs mavemundsmuskel, det kan også være fordi hun lider lidt af forstoppelse, hun kan også gylpe ekstra fordi hun nu begynder at bruge sig selv mere motorisk ... der kan være mange årsager. Det vigtigste er at hun trives, virker glad og hun må ikke gylpe så meget, at I har indtryk af at hun ikke optager næringen af den mælk og mad som hun får ned :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke med hende :)
Rigtig god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske