Svar: KUN mælkeerstatning 9 mdr.
17. januar 2012
Alder:
9 mdr.
Kære bekymrede forældre
Tak for jeres brev og det er rigtig godt I skriver :)
Der er flere ting som spiller ind hos jer og det er vigtigt at I nu arbejder på at jeres dreng skal have andet at spise end mælk. Det er ernæringsmæssigt vigtigt at han får anden mad, med den alder og udvikling han går igennem, kan han ikke leve af mælk alene, han har brug for en varieret kost.
Det spiller naturligt ind at I rejser en del ... især fordi det sandsynligvis betyder at det kan være svært at holde fast i en helt fast rytme, en fast rutine og det er vigtigt i forhold til introduktionen af skemad og spiseforløbet, at der er genkendelighed og tryghed. Samtidig vil det naturligt være svært at give forskellige typer mad, når man er på farten og det er "let" at give en flaske, hvilket man så naturligt let kommer til. Så det vil naturligt kræve at I prioriterer maden, faste spisetider osv. også selvom I rejser, men så betyder det mindre om I er det ene sted eller det andet sted på jorden. Med mindre I rejser oversøisk og han en gang eller to om måneden får påvirket sit indre ur, - lider af jetlag ..?
Hans alder og udvikling spiller også ind. Det er sådan at der er et naturligt åbent vindue for mad, altså et tidspunkt hvor børn er mere interesseret i skemad og mad med mere bid - og det er i alderen 7-8 måneder. Hvis man ikke udnytter dette, så kan det blive sværere at få barnet til at spise, men det er dog ikke umuligt. Man kan sige at vinduet ikke er så åbent, men det lukker ikke helt, det står på klem :) Så jeres dreng skal nok lærer at spise, men igen - det kommer til at kræve lidt ekstra arbejde fra jeres side.
Og så er det også sådan at børn i jeres drengs alder ofte lukker munden for skeen. Jeres dreng er ved at blive så bevidst, at han godt ved at han, ved at knibe munden sammen kan få den fulde opmærksomhed fra jer. Det at børn lukker munden for skeen, sætter automatisk gang i forældrene - vi ved jo, hvor vigtigt det er at barnet spiser.
I alle andre situationer kan I 'tvinge' ham. Hvis han ikke vil have ble på og vrider sig på puslebordet, så kan I 'tvinge' ham til at få den på, hvis han ikke vil have hue eller jakke på, så sker det samme - I er stærkere end han er og kan 'tvinge' ham til det, mod hans vilje - men lige netop med hensyn til at spise - her kommer I til kort. I kan simpelthen ikke 'tvinge' ham til at åbne munden og slet ikke til at synke maden. På det punkt, har han mulighed for at sætte sin egen vilje igennem og det gør han. Han fornemmer altså godt at han ved at lukke munden, gør noget ved jer.
Der er ingen tvivl om at børn meget tydeligt mærker at vi forældre har det svært med at de ikke spiser ... Nogle forældre begynder at lave anden mad og sørge for specielle retter, andre lokker med belønning, med legetøj, forsøger at aflede, forsøger at presse skeen ind i munden osv. Begge forældre diskuterer hen over bordet, hen over barnet, hvad taktikken nu skal være osv. Det hele naturligvis af bekymring for at barnet ikke får nok at spise, kommer ud af trivsel osv.
Men det bedste I kan gøre er faktisk at forsøge at give ham mad, som han selv kan sidde med og så give ham madro. Forsøge at slappe af og fjerne fokus fra hvor meget og hvordan han spiser, simpelthen lade ham prøve sig lidt frem. Ske kan han ikke spise med endnu, men fingrene går fint og en gaffel kan også forsøges.
At han er igang med større selvstændighed og således måske lukker munden er nemlig ikke ensbetydende med at han slet ikke vil spise, men det kan godt være et udtryk for at han vil selv. Og det er her, at du skal prøve at møde ham.
Og så skal I naturligvis også sikre ham plads til rigtig mad i maven og det betyder også at I skal skære drastisk ned for hans mælkeindtag. Han kan få 3 flasker i døgnet, i alt 500 ml og ikke mere, derudover skal han have rigtig mad.
Mit forslag til en dagsplan, som I skal forsøge at følge, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden og frugtmos på ske. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden mælk
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere eller andet fiberholdigt brød, med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg. Suppleres med ½ hårdkogt æg, lidt godt kogte pastaskruer, kogte grøntsager osv. Må også gerne få grøntsagsmos/varm mad til frokost - det kan være risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs - rester fra aftensmaden, det kan også være en middagsret fra glas. Vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, en portion tykmælk, neutral sødmælksyoghurt med revne æbler, lidt frugtmos eller lignende, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter, det kan være kartoffelmos med millionbøf, ris med sur-sød-sovs, boller i karry, pasta med kødsovs, lasagne, laks fra ovnen, frikadeller (kød eller fiskedeller), - hvad I nu kunne tænkes at ville lave, som I alle kan spise. Der skal være mad i stykker, mad som jeres dreng kan sidde med i hænderne og selv gumle på og mad som I giver ham med ske. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes en godnatgrød, som del af putteritualet.
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske x 1.
De tre flasker jeres dreng har brug for kan ligge inden middagslur, aften og sen aften eller inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten, som I nu vurderer at det vil fungere bedst :)
Det er meget vigtigt at I ikke giver ham flaske, som erstatning for at han ikke spiser rigtig mad, for hvis I konsekvent fylder ham med mælk, så har han naturligt ikke lyst til at spise mere, næste gang rigtig mad serveres.
Det er også hensigtmæssigt at flaskerne netop ligger som beskrevet i planen, fordi de så naturligt giver ro, når han skal sove, men samtidig også sikrer netop plads til anden og mere sufficient mad i maven :)
I skal ikke fokusere på hvor meget han spiser, det er helt fint hvis han spiser mellem 5-10 skefulde og så også gumle på lidt brødskorper, pastaskruer og lignende. Det der er vigtigt lige nu er at han kommer igang med at spise og finder ud af at det faktisk er ret spændende og okay, at mad smager godt og også smager forskelligt.
Rigtig meget held og lykke fortsat :) god appetit og rigtig god weekend! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske