Svar: Putning - 13 mdr.
17. januar 2012
Alder:
13 mdr.
Kære lille familie
Jeres dreng er aldrig faldet i søvn i sin seng, han har altid fået lov til at sove i jeres arme og forbinder naturligt det at skulle sove, med at være omsluttet af jer, med jeres tætte fysiske nærhed. Og derfor er det naturligt enormt grænseoverskridende og meget nyt og også skræmmende pludselig at blive puttet i sin tremmeseng og det protesterer han naturligt imod ...
Kunne det ikke lade sig gøre at koble hans tremmeseng til din seng? Fjerne tremmerne fra den ene side og sætte de to senge sammen. Du skal naturligvis sikre dig at han ikke kan falde ned mellem madrasserne eller sengene glide fra hinanden. Ved at koble jeres senge, så kunne du stille og roligt lære ham at sove i egen seng, med dig tæt ved siden af, så ville skiftet mellem at være i favn og være i seng ikke være så stort.
Samtidig ville den åbne seng give ham mulighed for at han både selv kravler ind i sin seng, når han skal sove, lægger sig og putter sig med dig ved siden af, godnathistorie, holde i hånd osv. Og han ville på samme måde også kunne kravle ud og søge dig, hvis han vågner om natten og har brug for den tætte fysiske kontakt. Det er dog ikke sikkert at han har brug for at ligge helt så tæt, faktisk lyder det som om at han godt kunne lære at sove i egen seng, hvis du lå ved siden af og holdt ham i hånden.
Han sover jo egentlig godt om natten, hvis bare han mærker at du er der, så det lyder for mig som en god løsning at koble de to senge og så give ham en hånd at holde i, lade ham mærke dig, og fornemme at du stadig er der, at du ikke har forladt ham, selvom I ligger lidt længere fra hinanden end I tidligere har gjort.
Det kan godt være at du er nødt til at tage det i små etaper, små skridt, hvor du starter med at sidde med ham i din seng, derefter ligger I sammen i din seng, ved siden af hinanden, måske ligger han ved siden af dig og du sidder op og stille og roligt ligger han så i sin seng, koblet til din, med dig ved siden af ...
Håber I kan se denne løsningsmodel for jer .. :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske