Brev:
Står tidligt op
17. januar 2012
Alder:
17 mdr.
Står tidligt op
Kære Helen.
Tak for en god brevkasse, hvor vi altid har gavn af dine svar.
Denne gang handler det om min mindste søn, Elliot, som ofte vågner meget tidligt. Når det er værst mlm 4-5. der er ikke et 100 % mønster, men som mit sidste brev beskrev, havde vi store problemer med hyppige opvågninger om natten. Det kom der styr på, bl.a. med din hjælp.
Elliot er stadig en glad, aktiv og velfungerende dreng med et stort temperament og masser af dejlig humor. går i vuggestue, hvor han stortrives og elsker at lege. han spiser rigtig godt og er virkelig god til at gøre opmærksom på sine behov.
Men....vi er så TRÆTTE! ja, det synes jeg nærmest vi har været i et år nu, og vi har svært ved at komme ud af denne lidt kedelige rytme.
En af de slemme nætter/morgener vågner han mlm 4-5 og græder. er vi heldige kan vi skynde os ind og få ham til ro med sut og putteklud. andre gange kan jeg hører han selv finder det og falder til ro igen. andre gange kan vi slet ikke komme i nærheden af ham. han sidder i sengen og græder. vil ikke nusses, have sut, klud, vand eller lignende. han smider det bare væk - han bliver rasende og skubber os væk og hyler endnu højere. vi kan heller ikke tage ham op, så gør han sig tung og spræller ud af armene på os. der er intet andet at gøre, end t lade ham sidde og græde til han kommer til sig selv. herefter vil han så somregel gerne op til os og ligge (vi har en madras ved siden af hans seng) hvor han så ligger meget uroligt og roterer en halv time til en time (nogengange falder han lidt i søvn igen), hvis vi er heldige. herefter vågner han helt op, vil lege, have morgenmad osv. men aldrig senere end 5.30.
Han sover på eget værelse. det har egentlig altid fungeret bedst.
Vi har prøvet forskellige modeller. at han sover i sin seng på vores værelse, at han kommer over i vores seng når han vågner, men det fungerer slet ikke. her ligger storebror som oftest, som kommer ind i løbet af natten, og så vil han lege med ham og kaster sig rundt i sengn. så nu har vi madras ved siden af hans seng, hvor vi kan lægge os om nødvendigt.
Forleden var dog en fantastisk nat. der sov han fra 19.15 til 05.20 uden en lyd! det var helt fantastisk og hører desværre til sjældenhederne! men kan dog lade sig gøre. det kan også ske at den er 6.30, men absolut sjældent!
Når han er så tidligt opp, præger det selvfølgelig hele dagen. i vuggestuen sover han som regel fra 11.30 og i snit 3 timer. den sidste time er han meget træt men i godt humør, og så længe der er lidt action omkring ham, kan han godt holde sig vågen i fin form.
Når vi så kommer hjem mlm 15-16, får ungerne en frugt snack og vi hygger og leger. ret hurtigt ca kl 17 bliver han meget utidig, skriger, græder, åbner skabe, vil op, vil ikke op, vil lege, vil ikke lege..... vi har efterhånden vænnet os til at have lavet maden på forhånd, da det simpelthen er helt urimeligt for alle (hvis jeg er alene med drengene om eftermiddagen) at elliot skal være så utidig. vi kan aller længst trække aftensmaden til 17.30, så spiser han godt i ca 5 min. og så starter han forfra med at være utidig. banker skeen ned i bordet. smider med koppen. hvis man irettesætter ham bryder han helt samme, gnider øjne og er helt ved siden af sig selv. ja, for at sige det som det er, er disse eftermiddage/aftner bare slet ikke hyggelige for tiden, og jeg er ked af, at min store søn hele tiden skal tilsidesættes fordi elliot fylder meget når han er så træt.
Efter maden kan vi være heldige at få gang i en leg alle sammen, feks tumle i sofaen med storebror etc, og kan måske vinde en god halv time på denne måde. har prøvet med bad. det går han helt i spåner over, så det droppede vi igen.
Han bliver puttet kl. 19 (vi kan ikke trække den længere) med en godnat historie, sut og putteklud i gyngestolen på sit værelse. somregel peger han selv over på sengen og sover meget hurtigt når han er blevet lagt.
Vi har også prøvet at give ham lidt grød inden putning. nogengange virker det godt andre gange gider han ikke.
Åh ha... vores liv er gennemsyret af træthed og medfølgende manglende overskud! hvad kan vi gøre, Helen?
Hilsner
de trætte forældre til Elliot