Svar: Kan skrige vildt i en time om natten
26. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Tine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det vil være en rigtig god idé, hvis du stille og roligt kan få flyttet lidt på din drengs sovetider, som du også selv er inde på. Og for at nå frem til dette, vil det være rigtig godt at du begynder at give ham mere mad i løbet af dagen og at du ikke længere ammer ham, når han vågner, men i stedet inden han skal sove - det vil faktisk sige inden middagsluren ..
Med den alder han har, vil det være passende med 4 amninger dagligt og jeg anbefaler at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Derudover skal din dreng som sagt have mere rigtig mad.
Jeg har en formodning om at en anden rytme og et bedre indtag af mad og mælk over døgnet, naturligt vil påvirke din drengs søvn og give jer bedre nætter og mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 04: Ammes i mors seng og prøver at sove lidt videre
Morgen 7: Havregrød, vand af kop.
Puttes til første lur ca kl 8
Formiddag 9.30-10: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på - må også gerne få lidt bondebrød som nu, men grøntsagsmosen er vigtig. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur kl ca 12, du må her gerne gå en tur med ham i barnevognen, hvis det kan gøre at han så kan sove en lidt længere middagslur.
Eftermiddag 14-14.30: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Powernapper ca 30 minutter - og må her godt ammes inden men stille og roligt udgår denne amning. Det er dog bedre at han får en ekstra amning her, end at han skal ammes midt om natten .. :)
Aften 17.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet er mere og mere jeres mad, en kartoffelbåd i hånden, lidt kogt blomkål, broccoli eller lignende at gumle på selv, forskellige risretter er godt i denne alder, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 18.30-19
Sen aften 22-23: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden mælk til næste morgen tidlig.
Da han sover tidligt dagen igennem og har en tidlig rytme, så går han naturligt også tidligt i seng. Når aftenamningen ligger kl 18, så vil han naturligt have brug for brystet allerede kl 22 og det kan derfor også være nødvendigt med en ekstra amning kl 02 .. Men du må godt prøve at arbejde på at han kan sove længere og længere om natten og evt. flytte lidt på morgenamningen så han i stedet for at blive ammet både kl 02 og 05 kan begynde at nøjes med en amning der ligger derimellem. Det er et reelt behov :)
Jeg håber at mine tanker og min plan for dagen giver lidt idé om, hvor I kan sætte ind for at få skabt lidt ændringer hos jer - og hvad der er et reelt behov for jeres dreng .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske