Brev:
Opfølgning på søvn
26. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Opfølgning på søvn
Kære Helen..
Tak for dine svar og især tak for din vejledning omkring søvn som nu går så meget bedre :) (mor er glad hehe)
Min datter var allerede før dit svar begyndt at sove lidt bedre og efter jeg har øget antallet af måltider sover hun meget bedre. Hun kan også nu ligges i seng på 30 min med bryst uden at blive vugget og uden at græde men ved at vi holder i hånd... vi har øvet som du sagde vi skulle fortsætte med.
Så lige nu går det rigtig godt og hun vågner mellem 2-3 gange om natten.
Hun bliver ammet og puttet kl 20 og sover ca 20 30.. vågner mellem 23 og 01 som 1 gang og får bryst. vågner så igen ca 3½ timer efter og får mælk igen. og hvis hun fik mælk tidligt 1 gang er det jo allerede kl 3 og vågner så igen kl 6 og får mælk igen. Hvis det er kl 1 hun fik mælk vågner hun ca kl 4 30, får mælk og vågner så igen ca kl 6 30... dvs nogle dage får hun mælk 3 gange og nogle gange 2.
Hun skal jo kun have 2 gange men hvordan gør jeg det? skal jeg vugge hende i søvn uden mælk hvis hun vågner for tidligt? eller kommer det automatisk når hun er parat? (hun får grød og 2 gange mos og frugt i løbet af dagen og også mælk før hver lur.. ligesom du anbefalede (dog kun 1 gange frugtmos da vi ikke kan nå den om morgenen som søvnen er nu).
Mit dilemma er at når hun vågner kl 6-630 vil hun ikke sove mere og har jo kun sovet under 10 timer og er ikke frisk som hun var da hun sov 11 afbrudte timer.. hun gaber og gnider øjne men vil gerne lege. Jeg har givet ekstra mælk og hun lukker øjnene men ligger og sparker og slår med armene mens hun spiser og kan ikke finde ro. Når jeg har prøvet at få hende til at sove i en time står vi op og hun har afføring (har det altid når hun ligger nøgen på badeværelset og ser jeg er i bad) og bagefter er hun allerede træt igen. Nu er det så for sent at sove mere hvis vi skal forsøge at holde den rytme der fik hende til at sove bedre om natten.
Om dagen sover hun to lure som tilsammen bliver 3-3½ time. og det ændrer sig ikke selvom hun nogle nætter kun sover 9½ time om natten.
Hun har en sen rytme og vågner først fra sidste lur kl 17. og er tydeligt træt kl 20.
Mit spørgsmål er om det er fordi hun sover så sent igennem dagen at hun vågner for tidligt (nogle gange allerede kl 5 men falder så i søvn igen kl 6) og sover til 7. Jeg prøver jo at trække tiden om dagen for at hun følger rytmen men skal jeg prøve at lave en tidligere rytme så hun vågner kl 16 og bliver puttet 19 30? ... vil det give en længere nattesøvn eller vil det bare gøre at hun vågner kl 5 istedet ? (min mand og jeg er B mennesker)
Kan det være det er fordi hun har urolig mave og skal af med afføring før hun kan sove videre? vil jo helst ikke skulle op og i bad før vi kan sove videre og det er ligeså snart hun bliver lagt på badeværelset, så presser hun med det samme.
Kærlig hilsen Luise
Ps hun plejede at sove fra 21-8 med 5-7 afbrydelser indtil for ca 1½ uge siden