Svar: Opfølgning på søvn
26. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Luise
Tak for dit brev :)
Som jeg læser din beskrivelse af jeres lille datter og jeres nuværende rytme og søvn, så tænker jeg at det går ret godt. Det går stille og roligt i den rigtig retning, hun begynder at få mere og mere rytme og hun er også igang med at lære at sove, uden at behøve din favn og at blive vugget. Det er meget meget fint - hun er trods alt kun 6 måneder gammel og der er sket store ændringer hos jer på ganske få uger :)
Det er helt naturligt at hun i en overgangsperiode har brug for en ekstra amning om natten og det er meget sandsynligt at det vil ændre sig stille og roligt af sig selv, som du er inde på. Tiden skal også have lov til at arbejde lidt for jer :) Du kan dog godt prøve om du stille og roligt kan vænne hende til ikke at få brystet og i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder og således hjælpe hende videre i søvnen uden at tage hende for meget op .. Det kan du gøre ved at tilbyde hende brystet, men gøre det kortvarigt. Altså lade hende die men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes.
Der er naturligt en sammenhæng mellem hendes sene rytme og det at nattesøvnen godt kan blive afkortet, så hun har en opvågning tidligt om morgenen. Men med den alder hun har, er det rigtig svært at ændre så meget - I risikerer i hvert fald at gøre en kæmpe indsats, der virker et par uger, for så derefter at falde tilbage i samme rytme igen - og det kan være lidt ærgerligt. Men I kan naturligvis godt forsøge, at ændre lidt på rytmen ...
Det at hun sover efter kl 16 kan godt påvirke og I kan naturligvis godt arbejde på at hun starter dagen tidligere - men da I alle er B-mennesker, så vil det ikke være en rytme som vil passe nogen af jer særlig godt ... og som sagt er det meget svært at ændre på en rytme i denne alder og sikre at rytmen bibeholdes .. jeg synes I skal se tiden lidt an :)
Og ja hendes mave kan naturligt også påvirke til vågenhed, hvis hun har afføring hver morgen og vågner af dette. Men også her vil I naturligt ofte mærke en ændring i takt med at hun begynder at få anden mad og spiser mere og mere varieret. Den kost hun indtager vil naturligt påvirke hendes mave og med den alder hun har nu, vil kosten jo ændre sig rigtig meget - og afføringsmønsteret derfor også :)
Så selvom det ville være dejligt at ændre lidt på søvn, rytme osv. så lyder det for mig som om at I lige nu skal glæde jer over de fremskridt der allerede er sket og så se om ikke tiden også arbejder for jer .. :) Det lyder som om at der sker mange ting med jeres datter lige nu :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske