Svar: Mælkeallergi, mellemmåltider, ris- og sojadrik?
26. januar 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Caspers far og mor
Tak for jeres brev :)
Det er madmæssigt en udfordring, når man har et barn der ikke tåler nogen form for mælk, - og jeg kan godt forstå I savner idéer og inspiration. Det er dog rigtig godt, at I nu ved hvad der er galt og kender årsagen til at Casper har været så ked af det og har haft så store maveproblemer - selvom det er hårdt, så er det godt at I nu kan handle og hjælpe ham og det er rigtig dejligt at I kan mærke at han har fået det bedre.
Firmaet Nutricia laver ernæring til børn, der ikke kan drikke eller indtage almindelige fødevarer. Det kan være syge børn, børn der skal have sondeernæring osv. Det er ofte produkter der bruges på sygehuse/børneafdelinger. De laver det der hedder "medicinske ernæringsløsninger".
De laver blandt andet en modermælkserstatning der hedder Neocate og også Neocate Advance og Neocate Active. Det er et produkt udviklet til børn der ikke tåler nogen form for mælk eller som har multipel fødevareproteinintolerans. Produktet indeholder ingen mælkeprotein, ingen laktose, ingen gluten og ingen sakkarose. Neocate er til børn under 1 år, Neocate Advance og Active er til børn 1-10 år. Det ordineres af lægen og jeg synes I skal tale med lægen om, hvorvidt jeres dreng har brug for en sådan produkt, som erstatning for mælk. Jeg ved desværre ikke hvordan det smager og om han overhovedet vil tænkes at ville drikke det ..
De laver også Pepticate, som er det man kalder for en hypoallergen erstatning. Det betyder at risikoen for, at barnet får en allergisk reaktion mod produktet, er meget lille. Der findes flere produkter og måske noget af det ville være egnet til jeres dreng og de behov han har.
Det er meget normalt at børn med mælkeallergi bibeholder modermælkserstatning til de er omkring 3 år gamle, fordi de på den måde stadig sikres vigtige næringsstoffer.
Omkring ris- og sojadrik, kokosmælk osv. så skriver sundhedsstyrelsen:
"Soyadrik, havredrik, risdrik og lignende har intet med mælk at gøre og kan ikke anvendes som modermælkserstatning eller som fuldgyldige alternativer til komælk. Mælk er en naturlig kilde til mindst 10 forskellige værdifulde næringsstoffer. Ud over protein af høj kvalitet og calcium indholder mælk en række vitaminer og mineraler.
Soyadrik har nogenlunde samme proteinindhold som komælk, men et langt lavere indhold af mineraler. Desuden er der et højt indhold af fytinsyre, der har en negativ effekt på optagelsen af visse mineraler. Mht. fyoøstrogener gør de samme betænkeligheder sig gældende som ved sojabaseret modermælkserstatning. Sojadrik beriget med calcium kan gives til veganbørn tidligst fra 2 års alderen, hvis barnet spiser varieret (inkl. sojaprodukter, tørrede bønner, korn, frugt og grøntsager) og vokser normalt med tilfredsstillende vægt og højde.
Havredrik og risdrik indeholder meget lidt protein og har, i modsætning til mælk, ikke noget naturligt indhold af vitaminer og mineraler. Havre- og risdrik beriget med calcium kan tidligst anvendes efter 3 års alderen.
Kokosmælk indeholder meget mættet fedt og frarådes som drik."
(Citat: Anbefalinger for spædbarnets ernæring, s.85, 2005).
Så en modermælkserstatning vil som udgangspunkt være bedst for jeres dreng, med den alder han har ... :)
Med hensyn til mellemmåltider og idéer og alternativer til mælk, så har Mead Johnson, der laver modermælkserstatningen Nutramigen et par forslag til opskrifter. Nutramigen er også en højt hydrodrolyceret modermælkserstatning til børn med mælkeallergi.
Opskrift Nutramigen-yoghurt:
2 dl vand
1/2 spsk. kartoffelmel
6 mål Nutramigen
evt. 1 tsk. sukker
Kog vand og kartoffelmel på svag varme under omrøring, til de første bobler ses. Tag gryden af varmen og lad blandingen afkøle i koldt vandbad. Rør Nutramigenpulveret i, til det bliver en lind dej. Opbevares i en tætsluttende beholder i køleskabet. Serveres som den er, eller iblandet frugt/bærmos, syl- tetøj eller bananskiver.
Opskrift Frugt/bær yoghurt:
Et lille glas frugtmos (fx. mango eller abrikos) 1-2 mål Nutramigen
Bland Nutramigenpulveret direkte ned i frugtmosen, rør rundt og server.
Opskrifterne her er fra deres pjece "Nutramigen - Råd og opskrifter".
Du kan også med den alder din dreng har nu, lave mellemmåltider af forskellige grøntsager - det kunne være lidt fint revet råkost f.eks. gulerod, spidskål og æble og drysset med lidt rosiner. Det kan også være gnavegrønt og frugt, skåret i mundrette stykker.
Du kan bage brød uden mælk og tilsætte forskelligt fyld - det kunne være små minipizzaer eller pirogger.
Du kan lave æble eller rødbedechips - som bages i ovnen ..
Du kan finde flere forslag til mellemmåltider på altomkost.dk - også mange muligheder, hvor der ikke behøver indgå mælk :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske