Svar: Skriger med lukkede øjne
26. januar 2012
Alder:
6 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og velkommen til :)
Det at jeres dreng vågner og skriger, kunne godt tyde på at han har smerter og det er oplagt at tænke på at det kunne være smerter fra maven eller fra ørerne, hvilket I også selv overvejer.
Derudover kan det handle om tandfrembrud, men da det har stået på gennem længere tid, så burde det ikke være tilfældet.
Jeres rytme om dagen kan have noget at sige og I skriver blandt andet at I om aftenen har forsøgt med grød før putning og grød længere tid før. Jeg anbefaler altid at man starter med grød om dagen og måske er I startet med skemad om aftenen? I hvert fald kan man sige, at jeres dreng nu har en alder, hvor det er naturligt at han får skemad flere gange dagligt, men det er rigtig vigtigt at I stadig sikrer ham mætheden hele dagen igennem og ikke overfylder ham om aftenen - netop af hensyn til hans mave.
I fortæller også at han ofte sover 3 timer om formiddagen og at I her er ude at lulle ham i barnetvognen, fordi han også der græder/skriger. Jeg synes faktisk I skal overveje at tage ham op, når han har sine opvågninger om formiddagen og i stedet prøve at arbejde på at han sover en længere middagslur. Dette fordi hans dagsrytme naturligt også kan påvirke hans nat, og med rytme mener jeg både indtag af mad, mælk, hvornår han sover, hvor meget han sover, hvornår han er aktiv osv.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30 og må her gerne sove 1 ½ time, som det nu passer med, hvornår han har sin naturlige opvågning.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13.30-14 og må her gerne sove 2 ½ time.
Eftermiddag 16.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden og ammes ofte også
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres igen med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på, vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen tidlig, hvor han så ammes igen. Han kan ammes i søvne, hvis ikke han vågner af sig selv :)
Det er vigtigt at mængden af skemad ikke er større end at der fortsat er plads til mælk i maven, netop for at hans mave heller ikke går i stå. Det er således bedre at han kun spiser ½-¾ dl skemad, drikker vand af kop og ammes inden han puttes, end at han spiser 1-1½ dl. skemad og ikke vil tage nok imod brystet.
Laktulose kan være godt til små børn og movicol kan også forsøge. Laktulose købes i håndkøb på apoteket, hvor movicol skal ordineres af lægen. Hvis man ikke oplever nogen effekt af laktulose, så kan movicol være et godt alternativ.
Drømme kan være årsagen og det kan her nogle gange være en idé at tage ham over i jeres seng og amme ham imens han sover, fordi det at blive flyttet og få brystet, som er det mest trykke han kender, kan gøre at han kommer videre i søvnen og dermed også væk fra den drømmeperiode han er i, hvorefter han så vil kunne sove bedre igen.
Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske