Svar: Mere mad og mindre amning - søn på 7 mdr.
26. januar 2012
Alder:
7 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev :) Det er godt du skriver :)
Det vil være rigtig rigtig godt, at du får skruet amningerne ned, for der er naturligvis en sammenhæng mellem din drengs store indtag af mælk og hans manglende lyst til at spise mere skemad.
Faktisk vil det være passende med den alder han har, at blive ammet 4 gange i døgnet og det vil være rigtig godt, hvis de amninger kunne ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at han ikke længere skal ammes inden sin formiddagslur og at han ikke længere skal ammes om eftermiddagen og natamningen midt nat skal også væk.
En dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre, gerne i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet eller mos fra glas eller frost, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og skal ikke længere ammes om eftermiddagen. Hvis du i overgangsperioden finder det nødvendigt at amme her, så gør du det - det er bedre at amme her end midt om natten, men stille og roligt skal grøden erstatte amningen.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, gerne risretter i denne alder. Suppleres med kogte stykker blomkål, broccoli, en kartoffelbåd eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden at få yderligere bryst før næste morgen.
Søger han brystet om natten, så giver du ham det, men du skal trække brystet ud af munden på ham, så han ikke fylder sig med mælk. Samtidig med at du gør dette, så sætter du noget andet i stedet, - kærtegn, holder ham i hånden, lægger din hånd på hans hofte og vipper ham lidt imens han ligger hos dig i sengen, så han stille og roligt lærer at sove ude at have brystet i munden. Han vil ofte søge brystet igen og igen, måske skal du give ham det 5 gange, men det er okay, hele tiden lirke brystvorten ud og afkorte den amning du på sigt vil have fjernet helt.
At sove igennem i denne alder er at kunne sove fra midnat til næste morgen tidlig, jvf. ovenstående plan :) Så at blive ammet 3 gange hver nat - altså amning om aftenen, sen aften og tidlig morgen, er normalt - men ikke mere end det :)
Når du begynder at indføre nye rutiner om dagen, hvor han til formiddagsluren skal lære at sove uden afhængighed af brystet, så vil det naturligt bedre hans indtag af skemad til frokost og give mere appetit. Men det vil også gøre at han om natten på sigt naturligt kan lærer at komme videre i søvnen uden brystet - metoden du bruger skal jo være den samme - samme kærtegn, beroligende ord, hånd at holde i osv.
Jeg håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske