Svar: Sover kun få timer ad gangen hver nat
26. januar 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er rigtig dejligt at læse, at I har købt min bog om børn og mad og at I også har fulgt med på sidelinjen og allerede forsøger mange af de råd, jeg har givet til andre. Og jeg ville ønske, at jeg kunne fortælle jer, hvilken knap I skulle trykke på ... :)
For det lyder faktisk som om at I gør rigtig mange gode ting og egentlig gør alt det rigtige ...
I hver fald lyder det ikke som om at jeres dreng vågner fordi han er sulten eller tørstig. Det lyder heller ikke som om at han vågner, fordi han er flyttet undervejs i sin søvn - han falder jo i søvn i sin seng, falder i søvn uden at have bryst eller flaske i munden, han sover uden at være i favn, men naturligvis med jeres beroligende hænder, jeres nærhed osv. hos sig, som han naturligt har behov for, med den alder han har.
Der er ikke noget I umiddelbart kan ændre på her ..
Så er der naturligvis hans alder og udvikling og netop med den alder han har nu, så sker der rigtig meget. Han er i separationsfasen og det betyder at han på en gang udvikler sig både motorisk og mentalt. Han oplever verden meget mere end før og det betyder at hans drømmeaktivitet er stor. Han kan græde i søvne, ligge og pludre eller skrige i søvne, ligesom han faktisk også kan le ...
Han får sig lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra. Han har brug for jeres hjælp til at blive lagt rigtigt igen og han bliver naturligt frustreret over dette og græder også af den grund om natten. Han sparker dynen af og formår ikke at få den over sig igen osv. Det skal I også hjælpe ham med.
Han øver sig i at være adskilt fra jer, men for at kunne dette er han også nødt til at føle sig ekstra tilknyttet og derfor vil han lige nu opføre sig på en måde, hvor han nogle gange klynger sig og andre gange skubber jer væk. Så vil han op, så vil han ned igen osv. Han kan sende meget forskellige signaler. Og det påvirker også natten og kan gøre at han der pludselig har brug for at klynge sig, har brug for at mærke jer tæt på og børn kan i denne alder godt pludselig have behov for at sove tæt fysisk sammen med deres forældre, selvom de i en periode faktisk godt har kunne sove for sig selv ...
Og så er der naturligvis historien som han har med sig. At det at sove har været forbundet med smerter. Det lyde som om at han har haft nogle låsninger i nakken og det har sandsynligvis gjort ondt at ligge på den ene side - og det har vækket ham. Denne erfaring kan godt sidde i kroppen og gøre, at han hver gang han så skifter side, mindes om at "det gør ondt" også selvom det rent faktisk ikke gør ondt mere.
Der er for mig at se ingen tvivl om at tiden vil arbejde for jer og I gør allerede rigtig mange gode ting, I gør det rigtige.
Hvis jeg skal komme med lidt idéer, til noget I kan forsøge, så kunne det være at bruge hans duni-duo pose om natten i sengen. Den kender han fra barnevognen og det hjælper ham med at finde roen der, - den må I gerne bruge i sengen, I skal bare sikre jer at han ikke bliver for varm og at der ikke er for varmt i soveværelset.
Hans duni-duo pose, vil kunne hjælpe ham til lidt mere fysisk ro og dermed give ham lidt af den tryghed han søger, og også hjælpe ham så han ikke søger helt op i hjørnet af sengen, men ligger mere stille ...
Nogle vælger også at bruge barnevognen om natten i en periode. Enten putte ham i barnevognen som den er, eller tage barnevognskassen af og stille den i tremmesengen, fordi han sover godt i den og hvis han først har lært sig at sove nogle sammenhængende nætter og har fået det lidt ind i sit system, så vil chancen for at han stadig vil kunne det, når han så puttes direkte i sengen større. Det at barnevognskassen står i sengen, giver jo samme miljø og forskellen derfor ikke så stor som nu ...
Det kan også være en idé at koble hans tremmeseng direkte til jeres seng. Det vil sige fjerne tremmerne fra den ene side og sætte sengene sammen. I skal her naturligvis sikre jer at han ikke kan komme i klemme mellem de to senge, det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt - evt. kan sengene skubbes sammen op af væggen, så de ikke kan flytte sig.
Ved at gøre dette, så giver I ham mulighed for at sove i egen seng, men I kan stadig ligge ved siden af og lade ham mærke jeres hænder, give ham den tryghed og nærhed han behøver. Han når ikke at vågne for meget op om natten, med det samme han klynker lidt, så er I der med en hånd og lader ham mærke at han ikke er alene, I beroliger ham og hjælper ham hurtigt videre. Og I kan også selv sove videre.
Det giver samtidig også muligheden for at han kan flytte sig ud til jer, hvis det er trygheden og nærheden han søger - som du selv skriver, så har han tidligere ligget helt op af din armhule, for at mærke dig og være dig nær og hvis han vågner for at blive bekræftet i at du er der, så vil han både kunne søge dig, men vil også kunne få din nærhed meget let, fordi du bare skal lægge din arm over til ham og så sover han trygt videre.
Jeg håber at I kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske