Svar: Søvnmønster - 4 mdr.
27. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Karina og Frederik
Det søvnhjul I foreslår ser meget fint ud og passer umiddelbart meget fint til jeres datters alder og det behov hun har. Og det er helt okay at jeres datter sover som I skitserer for planen.
Det er rigtigt at børn som udgangspunkt ikke skal vækkes, når de sover. Men det er stadig vigtigt at vi hjælper vores børn med at finde en rytme, som fungerer for både barn og forældre. Og det er i den forbindelse uhensigtsmæssigt, hvis jeres datter nogle gange kan sove 6-7 timer i træt om dagen. Det skal hun ikke og i et sådan tilfælde må I gerne vække hende.
I skal hjælpe hende til en rytme, hvor hun sover den mængde søvn om dagen, som hun naturligt har behov for og hvor hun også får sin nattesøvn. Men I skal samtidig hjælpe hende til en rytme, hvor hun ikke bytter rundt på nat og dag, og det gør hun hvis hun får lov til at sove hele dagen væk.
I skal regne med at hun vil have brug for at sove ca 15 timer i døgnet og disse timer må meget gerne være fordelt sådan at hun, som I beskriver i jeres søvnhjul, sover fra 9.30-12 om formiddagen, fra 14-16 om eftermiddagen og fra 18.30-19 først på aftenen. Det er samlet 2 ½ time + 2 timer + ½ time, altså 5 timers samlet søvn om dagen og så en nattesøvn fra ca 21 til 7.30 = 10 ½ time. På den måde får hun den søvn hun har behov for.
Det er en rigtig god idé at hendes middagslur, eller mindst en af lurene om dagen varer mindst 1 ½ time, på den måde kommer hun igennem alle søvnfaser 1-2 gange i løbet af en dagslur og det er rigtig godt for hende. Men hun har to lure der varer længere og de varer dermed nok. Hun skal ikke sove mange sammenhængende timer, det vil også påvirke hendes indtag af mad/mælk og det er uhensigtsmæssigt for hendes trivsel.
Så med hensyn til jeres første problemstilling, så ja, I må gerne vække hende og holde fast i den rytme I har skitseret i jeres søvnhjul.
Med hensyn til 2. problemstilling, så må hun godt nøjes med to længere lure i stedet for 3 lure og så blive puttet tidligere til natten. Det kan også være at hun vil trives bedre ved at I holder søvnen og rytmen nogenlunde stabilt på 2 ½ tim + 2 timer + ½ time - I er nødt til her at forsøge jer lidt frem.
Og den 3. problemstilling, at hun er begyndt at vågne meget tidligt, det hænger sandsynligvis sammen med at hendes dagsrytme ikke fungerer optimalt, fordi hun nogle gange sover meget længe og dermed naturligt har sovet nok, når hun så vågner om morgenen. Så prøv at holde fast i et nogenlunde fast stå op tidspunkt hver dag og forsøg at skabe en fast rytme ud fra dette i løbet af dagen, så I stille og roligt får skabt lidt mere struktur og rytme hele dagen igennem. Det giver i sidste ende også et stå-op-tidspunkt, som I så nogenlunden vil kunne regne med ... :)
Når og hvis hun vågner meget tidligt, så tag hende over til dig i sengen, giv hende mælk og prøv om ikke du med nærhed og fysisk kontakt kan få hende til at sove bare lidt videre .. :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske