Svar: Synes, det er for hårdt
28. januar 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Qsinen
Tak for dit brev og velkommen til :)
Et stort tillykke med din lille dreng. Det lyder som om at I har haft en lidt svær start og jeg kan godt forstå du synes det er hårdt.
Det er meget vigtigt for mig at sige, at moderfølelsen sidder ikke i brysterne, men i hjertet og man er altså en ligeså god mor, selvom man ikke ammer sit barn. Derfor er amning ikke alt og nogle gange sker der bare nogle ting og situationen går sådan, at både mor og barn - ja familien, er bedst tjent med en flaske. Og det er okay! :)
Hvad er en god mor for dig? For mig handler det at være en god mor om at kunne se sit barn, være i stand til at tage vare om det, vurdere om det er sulten, skal have skiftet en ble, skal vugges lidt, hjælpes med at finde roen, tale med det når det har brug for det, hjælpe det med at sove, når det er behovet osv.
At være en god mor handler også om at kunne rumme barnets følelser. At kunne rumme når barnet er ked af det, når barnet græder rigtig meget, når intet virker og barnet bare er ked, når barnet er vred, frustreret osv. ligesåvel som at kunne rumme, når det smiler og pludrer lystigt.
Nogle gange kommer amning, udmalkning, flaskegivning osv. til at fylde så meget at man mangler overskud til at kunne rumme sit barn og også rumme sig selv og sin kæreste/mand. Alt bliver pludselig bare for meget, ikke fordi man er en dårlig mor, men fordi man er træt. Hvis man så kan få overskud ved at vælge amningen og den kamp det er fra, og man begynder at kunne nyde at være sammen med sit barn, nyde alt det som giver glæde i stedet for at bruge tiden på alt det som er frustrerende, så er det jo guld værd og så er det, hvad man skal gøre.
At blive mor er jo en tid som skal nydes - helt fra begyndelsen, det skal ikke være en tid som fyldes af frustration og kamp, det skal ikke være en tid, som præges af at man føler barnet afviser en (selvom det er brystet, mælken der afvises og ikke mor) ... Det er meget mere værd for barnet at have en mor med overskud og plads til at glædes og nydes over det at være blevet mor, end at have en mor som sidder med tårerne trillende, hver gang det der skulle være en hyggestund viser sig at være en kamp.
Det er meget mere værd at have en mor som er nærværende og tilstede end at have en mor som bruger timer på en brystpumpe... Som jeg startede med at sige, så sidder en gode mor ikke i brysterne men i hjertet og som den gode mor du er, så er du nødt til at gøre et valg, det valg som tjener både dig, din dreng og jeres lille familie bedst - og det kan hos jer godt være en flaske.
Jeg kan godt forstå du gerne vil amme og jeg vil som udgangspunkt også gerne støtte dig i amningen og vejlede dig i hvordan du skal øge din mælkemængde, malke ud, stimulere brystet osv. Og det kan også godt være at det kan lade sig gøre for dig, hvis du har overskuddet og virkelig kæmper - det kan ikke udelukkes. Men en del af overskuddet handler også om at din kæreste naturligt skal bakke op om det og vigtigheden af det - og lige nu så lyder det som om at det med amning, udmalkning osv. tærer så meget på jeres forhold, at det måske ikke er det værd.
Jeg ved ikke om den medicin du får kan påvirke din mælkedannelse, det er muligt at den kan. Der er dog ingen tvivl om at stress påvirker mælkedannelsen negativt og det kan meget vel gøre at en amning stopper, hvis man ikke får den hvile og ro som egentligt er nødvendigt.
Du skriver at du føler at du er ved at gå i stykker indeni - og det er meget meget vigtigt at du får sat lidt ord på disse følelser og at I får talt om, hvad der sker og hvordan I kan komme videre, som den lille familie I nu er.
Hvor er din sundhedsplejerske henne? Har du talt med din læge om, hvordan du egentlig har det? Det var måske en god idé ... :)
Jeg håber at du kan bruge ovenstående lidt videre og sender dig et stort knus herfra.
Fortsat held og lykke! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske