Svar: Gider pludselig ikke morgenmad
28. januar 2012
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Majas mor
Det handler sandsynligvis om at Maja både har oplevet at spise en kerne, som hun ikke brød sig om og samtidig også har fået en reaktion fra jer, som naturligt er interessant at undersøge.
Jeg synes I skal prøve at servere noget helt andet om morgenen, f.eks. bage nogle havregrynsboller til hende eller give hende noget andet fiberholdigt brød. I kan også give hende lidt æg og måske et par små pølser ristet på panden, naturligvis ikke hver dag, men en gang imellem, ligesom hun også kan få lidt frugt osv. I kan også prøve med almindelige havregryn der ikke er kogt til grød, men som serveres med en lille smule sukker og lidt letmælk.
I kan også give hende Minifras, som er udarbejdet af Viffos - Videncenter for fødevarer og sundhed, det er også et sundt valg til børn. Vælger I at forsøge med de forskellige morgenmadsprodukter på markedet, så se jer godt for ...
Som udgangspunkt bør morgenmadsprodukter indeholde mindre end 10 gram sukker pr. 100 gram og det kan være rigtig svært at finde. Det vil derfor være en rigtig god idé at du går på jagt i hylderne og læser indholdsdeklarationer.
Yoghurt er naturligvis også en mulighed og du bør også her sikre dig et produkt som ikke indholder for store mængder sukker. Der kan skabes lidt ekstra mæthed ved at komme lidt mysli på ...
Jeg tænker at hvis du kan varierer hendes indtag, så vil hun sandsynligvis gerne have havregrød igen en gang imellem :)
Fortsat held og lykke og god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske