Svar: Modermælkserstatning - 10 mdr.
29. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det vil være meget fint at din dreng får 2 flasker i døgnet (svarende til 400ml modermælkserstatning) i alderen 10-12 måneder. Det sikrer ham hans behov for blandt andet jern.
De to flasker vil enten ligge aften og tidlig morgen eller inden middagslur og aften. Det afhænger helt af hvordan han trives med sine flasker nu, hvilken flaske du vil have lettest ved at trappe ud ..
Når han bliver 1 år, vil det være meget fint at fjerne den ene flaske. Den sidste flaske der er tilbage vil så ofte være flasken inden putning om aftenen og den vil så i løbet af et par måneder blive trappet ud og erstattet med lidt mælk af en kop en overgang. Stille og roligt skal I altså efter et års alderen trappe helt ud af flaske, så din dreng får f.eks. aftensmad, kommer i bad, får en godnatgrød og en kop mælk, får børstet tænder og bliver puttet med godnathistorie. Der skabes i 1 års alderen et nyt putteritual, der er ligeså dejligt og trygt som ritualet med flasken :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske