Svar: Sover rigtig skidt om natten
29. januar 2012
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Der er sandsynligvis flere ting der spiller ind hos jer og som lige nu er årsag til at I får urolige nætter :)
Mange børn vil i de perioder hvor de udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt have nætter, hvor de sover uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene, eller lægger sig op i kravlestilling, ligger og vugger frem og tilbage og også kan finde på at ligge og banke hovedet ind i sengegavlen. Man kalder dette for head-rolling eller head-banging og det er et naturligt fænomen.
Det opleves ofte i 8-10 måneders alderen, ofte sammenhængende med at barnet begynder at kravle. Jeres dreng øver sig motorisk i at bevæge sig og rejse sig i løbet af dagen, men han øver det også om natten. Og netop fordi det foregår i søvne og han endnu ikke mestrer at bevæge sig fuldstændig frit, så har han naturligt brug for jeres hjælp til stillingsskift om natten.
Hans uro gør også at han får sparket dynen af, får flyttet for meget på sig osv. og han har derfor brug for at I hjælper ham med at blive lagt rigtigt i sengen igen og atter blive puttet med sin dyne.
Han oplever også mere og mere af verden nu og suger til sig af indtryk hele dagen igennem og alt hvad han oplever skal bearbejdes i søvne, når han drømmer. Og det at han lige nu gennemgår så stor en udvikling, og herunder også øver sig i at separere sig fra jer, gør at han naturligt også drømmer mere lige nu. Han drømmer om adskillelse, han drømmer om alt det han oplever - og derfor sover han naturligt også meget uroligt.
Han må gerne sove to gode lure om dagen og faktisk vil de fleste børn i denne alder trives bedst med en kort formiddagslur og en længere middagslur, hvorefter de så kan være vågne om eftermiddagen og indtil de skal i seng. Og det kan være en god idé at arbejde på at han ikke sover efter kl 16 med den alder han har, fordi den sene søvn i løbet af dagen, godt kan påvirke hans nattesøvn i negativ retning. ...
...
Dagens rytme vil naturligt også have betydning for nattens rytme og en plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos. Vand af kop.
Puttes til formiddagslur og sover her måske 45 minutter.
Frokost 11.30-12: Rugbrød med forskelligt smørbart pålæg, gerne suppleret med ½ hårdkogt æg, lidt godt kogt pasta, stykker af frikadelle eller lignende. Vand af kop.
Må også gerne få varm mad til frokost, forskellige grøntsagsretter, ris og pastaretter med kød og fisk osv. Det vil også være meget fint.
Tilbydes en banan og en kop mælk og puttes til middagslur ca kl 13.30 og må her gerne sove et par timer.
Eftermiddag 16: Tykmælk med frugtmos, revne æbler, lidt rugbrødsdrys, ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, vand af kop
Aften 18: Familiemad, - almindelige børnevenlige retter, der skal være mad i stykker og mad der er moset og som gives med ske. Der skal være kød, fisk, grøntsager, sovs, kartofler, ris, pasta osv. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes en godnatgrød ca 19.30
Flaske og puttes til natten ca kl 20
Sen aften eller en gang i løbet af natten: Flaske x 1
MÅske kan du i denne rytme se forslag eller ændringer i forhold til, hvordan dagen ser ud hos jer - og dermed opleve en ændring i nattesøvnen :)
Han må gerne trille om på maven og sove videre der, hvis han sover godt sådan. Men ofte vil han stadig have brug for din hjælp til at komme tilbage og ligge på en anden måde igen - og det er okay :)
Tænder kan naturligt også spille ind, ligesom han kan være ved at blive syg ..
Hvis han er afhængig af flasken for at falde i søvn og falder i søvn med den i munden, så kan det også gøre at han vågner hele natten igennem igen og igen, fordi han savner sin flaske .. Han skal stadig have sin mælk, men ikke falde i søvn med flasken .. :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske