Svar: 45 min. søvn, hvornår på eget værelse?
29. januar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Signe
Tak for dit brev :) Det er kun fint du spørger, det er jo derfor jeg er her :)
Når din dreng vågner efter 45 minutter, så er det fordi han der har været igennem en fuld søvncyklus - bestående af let og dybere søvn og også drømmesøvn.
Når han især vågner om dagen, så kan forklaringen ligge i at der naturligt er mere uro om dagen, der er flere lyde og mere støj, som naturligt appellerer til vågenhed. Altså han vækkes lidt lettere og vågner op af sin lette søvn i stedet for at komme videre i søvnen.
Der er om dagen også mere lys, hvilket også appellerer til mere vågenhed og aktivitet og det er derfor naturligt sværere at sove, når det er lyst end om natten, hvor det er mørkt :)
Nogle børn har svært ved at skifte mellem de forskellige søvnstadier og vågner meget let op eller har brug for hjælp til at blive lullet videre i søvnen, og andre børn registrerer ikke på samme måde, hvad der sker omkring dem, men sover uden større problemer videre ... Hvordan din drengs søvn og søvnvaner vil udvikle sig er svært at sige. Måske vil han altid være det man kan kalde for "en let sover", som naturligt har brug for meget ro, når han skal sove ...
Hvordan det vil gå, når han skal starte i dagpleje må tiden vise. Måske vil han naturligt sove helt anderledes der, fordi alt er nyt og han bliver naturligt træt på en anden måde. Nogle børn sover bedre, når de passes af andre, det kan næsten virke som om at de bliver så mættet at indtryk at de går helt omkuld, andre børn sover dårligere, når de passes af andre, og her kan det næsten virke som om at de ikke kan sove, fordi de bliver stressede af alt det nye der sker, som de pludselig skal forholde sig til. Igen, - alle er forskellige og der er ingen faste regler :)
Det vil normalt være meget passende at flytte barnet ud af soveværelset i 6-7 måneders alderen. Risikoen for vuggedød er lille i denne alder, fordi han her naturligt kan skifte stilling selv under søvn og samtidig er han endnu ikke kommet i separationsfasen, som ofte kommer i 8-10 måneders alderen. Det er en svær periode at flytte ham på værelset alene ...
I kan derfor godt prøve at flytte ham på eget værelse i forbindelse med at I flytter. Han skal naturligvis puttes i den seng, han kender og er tryg ved. Putteritualet skal være det samme som det plejer, jo mere genkendelighed, jo mere tryghed. I skal altså sørge for at de nære ting er de samme som de plejer at være, at værelset så er et andet kan betyde mindre. Og I fortæller jo at han, når I har været ude ikke har haft svært ved at sove, så det kan være et forsøg værd at prøve med eget værelse, når I flytter. Og hvis det så ikke går, ja så er det jo ikke værre end at I kan tage ham ind i soveværelset igen :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske