Svar: Night sleep, urolig
29. januar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Dea
Tak for dit brev og dejligt at høre at det går godt med amningen igen :)
I de perioder, hvor børn udvikler sig rigtig meget både fysisk og mentalt, vil de ofte have nætter hvor de sover meget uroligt. De ligger uroligt, virrer med hovedet, kaster sig fra side til side, sparker, slår ud med armene osv. Dette fænomen kaldes head-rolling og det er helt normalt. De fleste børn får det først mellem 6-9 måneder, men det kan sagtens ses i 4 måneders alderen som hos jer :)
De fleste børn vil også kunne ligge og klynke i søvne, de vil kunne græde, pive osv. ligesom de faktisk også vil kunne grine og kluk-le i søvne. Og det foregår netop ofte imens barnet sover, så det bedste I kan gøre er at lægge en beroligende hånd på jeres dreng, hjælpe ham til fysisk ro, ved at holde hænderne på ham, give ham en hånd at holde i. Hjælpe ham med at skifte stilling, putte dynen om ham igen, sige et par beroligende ord som "sshh-sshh" eller lignende, så han registrerer i sin underbevidsthed at I er der og trygt kan sove videre. Det er ofte en god idé ikke at tage ham op og ikke aktivere ham for meget og appellere til yderligere vågenhed, men i stedet med så få hjælpemidler som muligt, prøve at få ham videre i søvnen. Når han skiftersøvnfase, vil søvnen igen blive mere rolig - hos små børn kan man faktisk tale om at der er en "aktiv søvn" og en "rolig søvn" og det er den aktive søvn, som I lige nu mærker ekstra meget :)
Det er rigtig fint at I har fået jeres dreng set af lægen, for når børn virrer meget med hovedet og græder, så kan det også godt skyldes at barnet har ondt i f.eks. ørerne. Men jeres dreng lyder til at være sund og rask :)
Hvis han sover i en voksipose eller lignende i barnevognen om dagen, så kan det nogle gange hjælpe også at bruge denne om natten, fordi det giver ham en følelse af at være omsluttet og det hjælper ham til fysisk ro. Hvis han sover fint uden, så skal I bare lade ham gøre det og ikke ændre på noget, kun forsøge at berolige med jeres hænder :)
Så det er ikke fordi I gør noget forkert, det skyldes den udvikling jeres søn lige nu går igennem :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske