Svar: Bedste "trivselsscenario" for pige på 3 mdr.
29. januar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Aleksandra
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig om min hjemmeside :)
Med den alder din datter har, vil jeg anbefale dig at du vælger "scenarie 2". Det vil sige lader din datter sove ca. 3 timer om formiddagen og så en kortere middagslur, der stadig varer 1-1½ side.
En god tommelfingerregel er at børn bør sove mindst én lur dagligt af 1½ - 2 timers varighed, meget gerne mere. Nogle børn sover flere lange lure, andre børn sover mange små lure dagen igennem, men generelt er det en godt, hvis mindst én af barnets dagslure varer mindst 1½ -2 timer.
Når din datter sover mindst 1½ time, så vil hun sove den tid, det normalt tager at komme igennem en til to søvncykli. Det betyder at hun kommer igennem de forskellige stadier, som søvnen indeholder – fra stadie 1 til 4 og REM-søvn.
Og det er netop vigtigt at hun kommer igennem de forskellige søvnstadier, fordi de bedrer hendes motoriske færdigheder, hun er gladere, når hun vågner, hun får styrket sit immunforsvar, hun udskiller væskthormon osv. når hun sover. Der er en masse vigtige ting som søvnen giver hende.
Der sker ikke noget ved, hvis hun en gang imellem kun sover ½ time, men hvis man som du har mulighed for at give hende længere lure, så er det langt at foretrække :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske