Svar: Vågner om natten - 3 år, 3 mdr.
30. januar 2012
Alder:
3 år, 3 mdr.
Kære Alice
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er naturligvis uholdbart at du skal stå og bære jeres datter om natten. Hun er over 3 år gammel nu og er naturligt fysisk for stor for dig at bære rundt på og I har begge brug for at kunne sove om natten :)
Det lyder dog som om at hun har rigtig meget brug for tæt fysisk kontakt og nærhed og det synes jeg naturligvis at du stadig skal give hende, men jeg vil foreslå at du lægger dig med hende og lader hende putte sammen med dig om natten.
Ligger hun i en åben seng? Hvis ikke så vil det være en rigtig god idé at hun får en åben seng nu. Det vil naturligt gøre at hun kan gå ind til dig om natten når hun vågner og putte sig med dig, hvis hun har brug for det. Det vil også være en mulighed at du lægger dig sammen med hende på hendes værelse, så hun lærer at blive på værelset, men så hun stadig får nærheden.
Mit råd er derfor at du holder op med at bære hende rundt i dine arme om natten, men i stedet lægger dig med hende og holder om hende, lade hende mærke at du er der, beroliger og betrygger, men I ligger ned i sengen. Og stille og roligt skal hun så naturligt lære at sove uden at være helt så tæt med dig, men finde ud af at komme videre ved at du lige holder hende i hånden, beroliger med lidt kærtegn osv. Og til sidst skal hun så lære at sove uden at du behøver være der ...
Så hun må gerne få sin mor og du må meget gerne berolige og betrygge, men du er nødt til at sætte lidt rammer for, hvad du selv kan holde til og her er du nødt til at holde fast i at du er der, du passer på hende, du holder om hende, beroliger osv. men du står ikke op og bærer hende i armene mere .. :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske