Svar: Rasende 4-årig
3. august 2004
Alder:
4 år, 6 mdr.
Kære trætte mor
Ud fra din beskrivelse, så tror jeg der er tale om både en rekation på at være blevet storesøster og på at din barsel nu er slut og hverdagen er ændret.
Det kan være svært at være den 'store' og have overskudet til at lillesøster nu er nået til en alder, hvor hun piller i ens ting og er over det hele. Det er trods alt nemmere at have små søskende, som sover det meste af dagen.
Jeg tror det der vigtigt at I forsøger at lade jeres 'store' pige have sine ting i fred. Når hun vil lege med lillesøster, så er det fint, men når hun er træt af hende, så skal hun også have lov til det. Den lille ser op til sin storesøster og vil gerne være sammen med hende hele tiden, men det modsatte er ikke altid tilfældet og derfor må det i øjeblikket være lidt på storesøsters præmisser.
Det er helt rigtigt at man ikke må slå og kaste med tingene, men hvad skal man så gøre, når man synes livet er uretfærdigt. I en alder af fire år, er jeres datter god til at formulere sig, men hun har stadig svært at beskrive de følelser der rør sig i hende og derfor kommer det til udtryk i mere 'fysiske' ting.
Det er derfor helt rigtigt at fortælle hende at det er okay at synes at lillesøster eller mor og far er irriterende. Hjælp hende til at sætte de ord på som hun mangler og bekræft hende i at de følelser hun har er okay. 'Jeg kan godt forstå at du er rigtig sur lige nu' osv. Hjælp hende til andre handle muligheder og fortæl hende f.eks. at når man er rigtig sur eller ked af det, så kan det være en god idé at gå ude og gynge i haven, gå ind på sit værelse og lukke døren eller sige til mor og far at nu er det hel bare for dumt.
Der er ingen tvivl om at jeres datter godt ved at I synes det er forkert det hun gør, men hun ved ikke hvordan hun så skal reagere. I må som udgangspunkt gå ud fra at børn jo altid søger at gøre det de ved vil gøre forældrene stolte og glade for dem.
Mange børn føler sig 'oversete', når der kommer en lille ny til. Alle der kommer på besøg farer ofte over den lille og siger 'nej, hvor er hun dygtig' 'kan du vinke' se nu er hun begyndt at gå' osv, mens den store står og venter ved siden af.
Naturligvis skal den lille have opmærksomhed, men det er også vigtigt at fokusere på alt det den store kan, netop fordi man er stor. Det er utroligt vigtigt at bekræfte den 'store' i at hun er noget ganske særligt og man slet ikke kan undvære hende. Mange børn har en oplevelse af at forældrene nok slet ikke ville savne mig, hvis jeg var væk, og derfor er det utroligt vigtigt at fortælle den 'store' hvor meget hun betyder.
Jeg tror bestemt at det er en fase og det bedste I kan gøre er at blive ved med at lytte til hende, rumme hendes følelser og være der for hende.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske