Svar: Amning eftermiddag/aften
3. august 2004
Alder:
1 mdr.
Kære Lone
Med en vægt på 4400g er din datter mælkebehov ca 735 ml i døgnet, hvilket svarer til 1/6 af hendes vægt. Behovet stiger altså i takt med at hun vokser.
Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får. Hvis din datter tisser som hun børn og har godt tunge bleer, så må du gå ud fra at der også kommer det ind, som hun har behov for.
Jeg synes det er helt fint, hvis du vælger at give en flaske om aftenen, så I alle sover bedre. søvn er også vigtigt for at du kan opretholde din mælkeproduktion. Der er dog altid den risiko ved at give flaske at mækemængden nedsættes og at din datter på et tidspunkt vil foretrække flasken fremfor brystet, fordi det er meget nemmere at spise på en flaske.
Når du giver en falske er det derfor en god idé at du lægger til brystet først, så hun får stimuleret dig og får din mælk og så tilbyde hende en flaske efterfølgende, så hun falder til ro og får sovet.
Det er altid en god idé at lægge hende til brystet inden du selv gå i seng. Selv om din datter sover, så sker der ikke noget ved at du tager hende op og lægger hende til brystet og lader hende spise igen imens hun sover. På den måde får du hende fyldt lidt ekstra op før du selv falder i søvn og du får lidt mere sammen hængende søvn. Der er ikke noget mere 'dræbende' end netop at være faldet i søvn og så være på den igen.
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske