Svar: Sutteflaske om natten - 12 mdr.
23. februar 2012
Alder:
12 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé at du forsøger at øge din drengs indtag af både mad og væske dagen igennem. han skal have mange små måltider og have mæthed skabt hele dagen, for at kunne undvære mælken om natten.
Derudover vil det være en rigtig god idé at du forsøger at trappe ud af flaskerne en af gangen. Først den flaske som han får omkring midnat - giv ham mindre og mindre, så han tilsidst lærer at sove videre uden at få mælk på det tidspunkt. I stedet for at give ham 200 ml kan du give ham 180, så 160, 140 ml osv. så han tilsidst ikke behøver den store mængde. Vågner han og er tørstig kan du så give ham lidt vand af en kop.
Flasken om aftenen skal på samme måde skrues ned, så han får mindre og mindre, men her kan i stedet erstattes med mælk af en kop. Det vil være rigtig godt at du nu indfører et nyt putteritual, f.eks. godnathistorie, puttebamse eller lignende, som han stille og roligt forbinder med at skulle sove. Det at blive puttet skal være mindst ligeså dejligt som tidligere, hvor han fik flaske - så det er ikke et spørgsmål om at fjerene flasken fra den ene dag til den anden og lade ham være ulykkelig, men i stedet et spørgsmål om at trappe ud af flasken og erstatte af lidt mælk af en kop og et hyggeligere ritual, som han naturligt kan og vil se frem til :)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Havregrød, vand af kop.
Formiddag: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. lidt frugtmos, vand af kop.
Formiddagslur
Frokost: Rugbrød med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg, lidt rejer, pastaskruer osv. Må også meget gerne få varm middagsmad til frokost - igen grøntsager, kød, fisk, pasta, ris osv. er rigtig godt.
Tilbydes en banan og lidt mælk af en kop og puttes til middagslur
Eftermiddag: En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, evt. frugtmos, vand af kop.
Aften: Udgangspunktet er familiens mad, - ris, pasta, kød, fisk, kartofler, grøntsager, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad der smager af noget. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten.
Tilbydes godnatgrød som del af putteritualet, får flaske som stille og roligt i løbet af de næste måneder overgår til at være mælk af kop og puttes med godnathistorie og nærhed.
Sen aften: Flasken trappes mere og mere ud så den tilsidst helt kan undvære og i stedet kan han tilbydes lidt vand af kop, hvis han vågner og er tørstig.
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske