Svar: Ægløsning?
3. august 2004
Alder:
0 mdr.
Kære Anne-Sofie
Hvis du har brunligt udflå og så slet ikke bløder menstruationsagtigt før 5 dage efter, så vil jeg sige at du skal beregne din ægløsning fra den dag din egentlige menstruation begynder.
Hvis ægget ikke er befrugtet, sker der et fald i hormonet progesteron, slimhinden inde i livmoderen afstødes, og menstruationen begynder. Når ægget således ikke er befrugtet vil man få en menstruationsblødning.
Tager man f.eks. p-piller vil den menstruationsblødning man får være 'kunstigt' fremkaldt. Når man spiser p-piller har man nemlig ikke ægløsning.
Held og lykke med projektet.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske