Svar: Grøntsagers holdbarhed
24. februar 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev :)
Kartofler der er skrællede og kogte vil normalt kunne holde sig 1-2 dage i køleskab.
Kartoffelmos kan være svært at fryse, men blandet med andre grøntsager, bliver det ofte bedre - du må prøve dig lidt frem. Ellers er min tanke, at jeres datters mad jo skal tage udgangspunkt i den mad I andre spiser og det bliver for ensformigt, hvis hun får kartoffelmos hver dag. Det er bedre at I varierer, så hun nogle dage får gulerod, squash, blomkål, broccoli - blanding af de forskellige grøntsager og kartofler kan så indgå som en del af denne mos.
Hvis man laver en større portion grøntsagsmos og fryser ned, så vil barnet naturligt få det samme aften efter aften og måske også det samme til frokost og variation bliver der derfor ikke så meget af. Lige nu hvor jeres datter er 5 måneder er det fint ikke at variere alt for meget, men gøre hende tryg ved det at spise med ske, men når hun bliver 6 måneder skal der mere variation på banen.
Hvis du vælger at lave en større portion grøntsagsmos, som du deler i mindre mængder og fryser ned, så vil jeg anbefale at du fryser mosen ren, bestående af grøntsager og lidt kogevand. Mælk og fedtstof tilsættes så, når du varmer det op, lige inden servering.
Fortsat god appetit :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske