Svar: Soverytmen i kaos
24. februar 2012
Alder:
4 mdr.
Kære Mor
Tak for dit brev :)
Sygdom kan ødelægge alle ellers så gode søvnvaner og når det ikke kun er Jakob der har været syg men hele familien, ja så er overskuddet naturligt ikke så stort. Men I skal nok få skabt gode søvnvaner igen, det skal bare lige have lidt tid :)
Jeg vil anbefale dig at du forsøger at holde en så fast plan for dagen, som nu kan lade sig gøre. Gerne med en kort formiddagslur, en længere middagslur og en powernap sidst på dagen. Jeg vil også anbefale at du nu begynder at give skemad 2 gange dagligt og derudover vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme din dreng før hver lur.
Det at få bryst (eller flaske) skal være en naturlig del af hans putteritual, det skal hjælpe ham til at slappe af i kroppen og finde roen og er det der gør at han kan falde til ro og sove på en tryg måde.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra de tider du skitserer, ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner ofte med en lille ekstra amning, når dagen begynder
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur og sover her måske 1½ time.
Frokost 11.30-12: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13-13.30. Tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget. Må her gerne sove 2-2 ½ time og du må som nu gerne lægge dig med ham eller trille ham en tur, for at holde ham sovende, så han får den søvn midt på dagen, som han naturligt har behov for.
Sen eftermiddag/tidlig aften 17: Amme og tager herefter sin powernap på ca ½ time
Igen kan du vælge at lægge dig med ham og amme ham i din seng, for på den måde at få ro på ham :)
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes efter behov i løbet af aftenen. Kommer i bad og ammes gerne både før og efter badet.
Ammes og puttes til natten ca 20-21, alt efter hvor sen og hvor lang den 3. lur er.
Sen aften 24: Ammes og sover videre
Midt nat 03: Evt. amning
Det er vigtigt at du ammer din dreng før han puttes til lur men du skal stille og roligt nu prøve at putte ham fra din favn og ned, hvor du ønsker han skal sove - eller amme ham liggende og prøve at trække brystet til dig - før han falder i søvn. Det er vigtigt at han lige når at registrerer at brystet kommer væk fra munden, så han ikke er afhængig af at sove med brystet i munden.
Det er fint at du har forsøgt at svøbe ham, men måske er han ved at være for stor til det og har brug for at kunne flytte på sig, ændre stilling undervejs i sin søvn ... Prøv om du kan lulle ham videre i søvnen med dine kærtegn, beroligende hænder osv. på hans krop.
Gør ham klar til putning, start med at amme ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen og skal heller ikke sove dybt, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder beroligende på ham, lul ham til ro - ligger han i barnevognen, kan du trille ham og på den måde hjælpe ham ind i søvnen, det er helt okay. Lægger du dig med ham og ammer ham næsten i søvn, så prøv at trække brystet til dig lige der, hvor han kikker på dig, smiler til dig og triller om på siden og falder i søvn :)
Din dreng har en alder lige nu, hvor han naturligt ofte vil virke mere pylret og kan virke lidt mere småklynkende end du tidligere har oplevet. Han vægrer sig måske overfor visse fremmede, vil helst være hos dig og er stadig også lidt pylret selvom han er på din arm.
Han begynder at kunne bruge sine motoriske færdigheder mere bevidst. Fra blot at kunne gribe omkring sit legetøj, så begynder han nu at se på legetøjet, række ud efter det, gribe det, ryste det og putte det i munden.
Han begynder også at bruge sine lyde, pludrer mere og mere varieret, øver sig med sin tunge, pludrer mere og mere i dialog og har flere og flere verbale lyde i sit repertoire.
Motorisk begynder han også at vende sig fra ryg til mave eller omvendt, og han begynder måske at forsøge at krybe lidt hen over gulvet (ofte baglæns).
Når han udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, så vil han kræve lidt mere omsorg, trøst og nærhed og det kan sagtens være det som også spiller ind hos jer lige nu ... du kan læse mere om hvordan han udvikler sig i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske